Формула 1 - една полезна надпревара

A+ A-
2292 прегледа 1 Коментар
Гласували: 1, рейтинг: 5
Да си фен на Формула 1 е не просто забавно и интересно, може дори да се окаже полезно.

Разбира се, вечните критици винаги ще търсят недостатъците на този спорт, а именно, че той е твърде скъп. Точно около това твърдение се върти и техният основен довод – не само е рисковано състезанието, но и струва толкова много, за да се реализира!

Винаги ще има хора, които с наслада проследяват обиколките и не мислят за маловажните подробности, както и такива, които не пропускат да изтъкнат слабостите на моторната надпревара. Ще се учудите да научите, че мнозина считат Формула 1 за прекалено разточително и даже неуместно събитие. В миналото наливането на огромни суми е било оправдано, тъй като е подобрявало моделите на автомобилите.

Така например, дисковите спирачки се раждат през 50-те години от колите на Jaguar в “Льо Ман”.

Днес сякаш живеем в друг период и полезното действие убягва на повечето експерти и обикновени зрители. В обществото витаят настроения срещу Формула 1, свързани все с безразсъдното харчене на пари, което се определя като напълно безсмислено.

прекалено скъпи състезания

Формула 1 се отличава от останалите спортни дисциплини, тъй като не получава приходи от телевизионните предавания на Гран При, от корпоративно гостоприемство или реклама по пистата. Паричните потоци по тази линия отиват право в ръцете на притежателите на права на F1, а оцеляването е оставено на приходите от продажбата на билети, което е крайно недостатъчно.

Те успяват да покрият единствено годишната такса за участие в надпреварата, чиято стойност е около 33 милиона долара. Организаторите обикновено са си на чиста загуба, ето защо тя редовно се покрива от правителствата, които всяка година инвестират над 400 милиона долара в състезанията. Този факт обяснява защо те се провеждат само в страните с най-висок брутен вътрешен продукт.

Развитите страни разчитат да бъдат домакини на проявите от календара на елитния спорт, тъй като той събира стотици милиони зрители, те намират икономическа изгода от провеждането му на местна почва.

САЩ държат първото място с рекордно посещение за ден - над 117 хиляди души са влезли на трибуните на пистата в Остин, Тексас. Крупен ръст се отчита при заведенията, хотелите, търговските обекти. Като пример може да се даде тласъкът при продажбите на алкохол през ноември 2012-та година, които са били с 23 на сто повече в сравнение със същия месец на миналата година. Само от продажбата на бира, вино и коктейли по време на тура на Формула 1, Тексас е направил 2 милиона и 800 хиляди долара.

Приносът и значението на F1

фетел и шумахер

През последните години в този спорт доминира екипът на Red Bull Racing и неговият пилот Себастиан Фетел. През 2014-та година V8 двигателите от 2.4 литра, които са в употреба от 2006 г. насам, бяха подменени с 1.6 литров V6 двигатели, което създаде предпоставки за по-малък разход на гориво.

Всички отбори са принудени редовно да се адаптират към промените и новите условия, заради бума в техническо отношение. Преди всеки сезон тестовете загатват за някои проблеми, но развръзката понякога се разбира в самата игра, когато изненадите не са особено приятни. А конкуренцията само това чака, тя винаги е била ожесточена в този спорт.

F1 е един блестящ пример за инженерните достижения във Великобритания. Иновациите, които се раждат в конкурентна среда, за да се изгради печеливш автомобил за Формулата, се прилагат и другаде. Както са McLaren Automotive, които произвеждат луксозни коли за богаташи, те се ползват от опита на индустрията, работеща за F1.

Макларън имат принос и за подобряването на оборудването в колоезденето, ветроходството, кану-каяка, гребането, бобслея.
Уилямс правят обмен на моторните спортове със сектори като обществен транспорт, особено при използването на енергийно ефективни методи.

технологиите на формула 1

Открай време съществува интересен дебат около F1 – дали тя е връхната точка в развитието на инженерната мисъл, или е просто забавление, което има ролята на солиден маркетингов инструмент.

Мненията са особено крайни и почти не е възможен компромис. Техническото предизвикателство, което се демонстрира на пистата е основната причина този спорт да има толкова много привърженици.

Но са налице и някои ограничения в сферата, които водят до доминиране на определен тим, а това от своя страна означава край на зрелищния спектакъл. Битките на терена са най-притегателни за публиката, а да бъде лишена от тях, е все едно да се съберат много хора на стадион очакващи любимите си отбори в сблъсък, но те да не се появят!

Цялата концепция на този моторен спорт може да се сведе до четири точки: почитателите и тяхната активност, ефективната употреба на енергия, разхода на гориво.

F1 трудно може да е фактор за възникването на технологии, които впоследствие да бъдат внедрени в серийните коли. Масовият транспорт залага не на скоростта, а на среден разход и вредни емисии. Така се оказва, че само в някои отношения „формулата” може да генерира ползи. Рекламните



Рекламните кампании имат способността да ни убедят във всичко, но фактите говорят сами за себе си.
Разходите за директно прилагане на материалите, които се влагат в състезателните коли в тези за потребителите на пътя, са доста „солени“. Само бутикови компании могат да си позволят да го правят по-често.

Като добри практики правят впечатление независими доставчици като Flybrid, сдобили се с държавна подкрепа, за да работят с Jaguar във връзка с адаптирането на вариант на системата с маховик в серийните коли. Williams пък, които създадоха специално подразделение - Williams Hybrid Power, взеха участие в общ проект KinerStor заедно с Ricardo, Land Rover, JCB и други, за да вкарат KERS (Система за възстановяване на кинетичната енергия) в масовото производство.

формулата и ползите от нея

Формула 1 е спомогнала за повече интерес към системата от страна на компании за железопътен транспорт, автобуси и евентуално леки коли. Амбициите на KinerStor са за 30% намаляване на средния разход на цена под 2200 лв. Williams обаче така и не използваха в състезание KERS, но работата по проекта продължава.

F1 си остава технически катализатор, независимо дали автомобилната индустрия черпи от опита й. Авиокомпаниите има от какво да се вдъхновят. Решенията в аеродинамиката не се славят с особена симпатия сред негативно настроените срещу Формула 1, понеже те няма как да бъдат от полза за широка употреба.

Истината е, че особено в областта на CFD дизайна 1, има много да се учи от моделите – оформянето на турболенция, предизвикана от едно колело, така трудно се симулира, а експериментите за достигане на добър компютърен код, са повод за общи договорки с големите авиокомпании. Тук може да припомним споразумението на Boeing с Renault. Boeing им доставя иновативен код CFD, а отборът служи като лаборатория за развитие на тази технология.

Подобренията от опита от F1 могат да се доловят, когато CFD решенията се прилагат в авиационната индустрия. Поглеждайки към носа на 787 Dreamliner по време на полет, забелязваме извитите краища на крилата, които са по-високи от фюзелажа, което дава предимство. Това не би могло да стане ясно, ако не е бил подобрен CFD.

Бъдещето на Формула 1



Техническият консултант на FIA Питър Райт е категоричен, че моторните спортове имат потенциала да станат извор за повече сигурност по пътищата. Те са в уникална позиция, тъй като изразходват значително количество енергия, арена са за истински инциденти и предлагат резултати от ефективни експерименти, които иначе няма как да бъдат пресъздадени.

катастрофите

Според Райт в тази област се е зародила почвата за осъзнаване на причините за наранявания при нелепи катастрофи. Твърдите мантинели са причина за много силни удари, което се вижда по време на различни дисциплини и шампионати, а изводите са заинтересували Държавното ведомство за пътна сигурност в САЩ.

McLaren бяха сред първите, ставайки свидетели на потенциала от внедряването на "McLaren Applied Technologies." През 2004 година започнаха да се занимават с проекти от карбонови седалки, намаляващи до минимум нараняванията във военната индустрия, до дистанционни медицински сензори, базирани на телеметрията от Формула 1.

Компанията работеше съвместно и с Британския олимпийски комитет, за да усъвършенства следенето на представянето на атлетите по време на игрите в Лондон през 2012 г.

колите, жените и ползите


Очевидно бизнес ползите при „кражбата“ на ноухау от F1 във външния свят, съвсем не са толкова нищожни, колкото се опитват да ги представят някои. В бъдеще време доста от технологиите биха могли да се развият съществено, а не да са единични случаи.

Спортът има потребността от изследване и използване на енергоспестяващи технологии, като за целта на първо място, FIA създаде нова комисия „Environmentally Sustainable Motor Sport Commission”.

Един от възможните варианти е хибридното задвижване, което е символ на малък работен обем за двигателя, турбини, които водят до висока мощност, благодарение на силния въртящ момент, а паралелно с това минимизират вредните емисии в трафика при ниска степен на подаване на газ.

Разликите в енергийната ефективност в спорта и в серийните коли, трябва да бъдат изчистени.

Съвсем обяснимо, масовите производители гонят малки двигатели, които не замърсяват околната среда и имат добра динамика. В състезанията е друго – няма нужда от динамика, докато двигателят работи на ниски обороти, тъй като той е непрекъснато на пълна газ.

Нищо не пречи обаче да не могат да се използват нискооборотни двигатели с турбини и директно впръскване в състезанията. Случаят KERS служи за урок, технологията не стана задължителна за отборите, защото не всички успяха да видят ползите от нея.

силни усещания и съвест

Ricardo описват бъдещето на Формула 1 така: “Силни усещания със съвест”.

FIА трябва да се справи със сериозната задача да балансира въвеждането на нови технологии при намаляване на разходите и увеличаване на изпреварванията.

Явно е че оцеляването на F1 е гарантирано и очевидно не стои на дневен ред, въпреки скептиците, които подценяват положителното й влияние.
Сподели
За автора
Epis

Информацията, която търсите...

Свързани публикации
Коментари