Какво е бъдещето на горивата

A+ A-
2784 прегледа 0 Коментара
Гласували: 4, рейтинг: 4
Прогнозите за петролна криза винаги срещат реакции в двете крайности – някои изпадат в стрес от тях, а другите намират предположението за конспирация. Така или иначе, новите източници на енергия са на прага на ежедневието ни, тепърва ще навлизат и ще се възползваме от тях.

Повишеното потребление на изкопаеми горива неминуемо води до създаването на проблем с ресурсите. Цели терени в Англия, например, са „лунни пейзажи“, изровени при активното търсене на въглища покрай изобретяването на парната машина. Отдавна сме в ерата на петрола, и ако в началото цените на бензина може да се каже, че са били умерени, днес говорим за енергийна криза.

петролна криза

Римският клуб1 още през 1972 година предупреждава за състоянието на ресурсите на планетата, а именно, те се изчерпват. Автомобилната индустрия обърна своето внимание върху рециклирането, изкупуването на ретро модели и постави екологията като свой приоритет.

Въведени бяха катализаторът, а платината стана особено ценна суровина. Това, естествено, доведе до покачване и на цените на колите. На бял свят се пръкнаха газовите и метановите системи, започнаха да се произвеждат модели, които се движат с електричество, водород и горивни клетки. Първите хибриди вече са факт.

Бъдещето


Не след дълго алтернативните горива ще станат масови. Какво предстои да се случи тогава със старите двигатели, ще покаже времето, но явно че новите технологии, струват скъпо и няма да плащаме по-малко за автомобили.

алтернативни биогорива

Не искаме да се върнем в епохата, в която хората са ползвали конете, за да стигнат от една точка до друга. Явно, че някой трябва да предложи изгоден вариант, който е не само икономически съобразен, но и екологичен.

Ето защо компании като Шел вече се стараят да направят крачка в бъдещето и да създадат нови горива, нови задвижвания. Ще са нужни не само средства, но и време, както и човешки ресурс.

Но такава инвестиция е не само обещаваща, тя ще предизвика фурор. Неслучайно Шел имат инициатива, наречена Еко маратон, в която могат да се включват студенти със своите гениални идеи. Целта е да бъдат представени проекти, свързани с минимален разход на гориво. Те може да звучат като излезли от фантастичен филм, но са си напълно реални.

Рекордът при прототипите беше подобрен чрез Polytech Nantes, който разби конкуренцията и с горивна клетка даде резултат от 4896,1 км/л. Старият рекорд на ЕТН Zurich беше 3836 км/л. Една от висшите цели на това състезание е да се роди истински стойностна и приложима технически и практически разработка.

Наскоро Hyundai се похвалиха, че са навъртяли 2383 км. за 24 часа с автомобил на горивни клетки. Единствените отделени емисии са били вода!

Японската компания Sharp оповести, че са създали експериментална горивна батерия, която може да произведе 0,3 W електричество в 1 куб/см. Това е най-големия известен до сега капацитет. 

Горивните клетки


Електромобилите постепенно започват да навлизат и да са част от градската



градската действителност, както и колите, задвижвани с водород. С помощта на горивни клетки, химичните елементи се превръщат в електричество – това на практика представляват устройствата, които заменят старите технологии.
електромобили

Другите са батериите, които съхраняват химикалите добре вътре в себе си, но след като се изчерпят, те „умират“. Горивната клетка има непрекъснат приток на кислород и водород, тя не може никога да се изтощи. Най-перспективните видове сред тях са тези с твърд оксиден електролит, чиято работна температура е до 1000°С.

Нови типове горива и задвижване ще се роят през годините, цяла ниша ще се отвори за тях, предричат специалистите. На пътя се очакват два пъти повече автомобили, отколкото виждаме сега.

Трудно може да се обсъждат евентуалните загуби на енергия, тъй като батериите и електромоторите употребяват до 80 на сто от потенциала си. Предполага се, че масовият тип коли ще бъдат хибриди, за да съчетават като технология ниски нива на вредни емисии и разход на гориво.

За да се превърнат в алтернатива на хибридите обаче, електрическите автомобили трябва да преодолеят някои препятствия. Основният компонент в батериите им – литият, се добива само на няколко места в света, при това методите оказват негативно влияние върху природата.

Добивът на електричество също е от значение как се получава. Гигантските нужди надали ще са удовлетворени от наличието на вятър и слънчева топлина. Затова по всяка вероятност минната промишленост ще се запази като основен източник, а въглищата ще продължат да замърсяват света. Но ако се следва правилния път, електричеството, което задвижва новите автомобили, ще бъде добивано от далеч по-чисти източници, които разчитат на по-малко въглища и на повече природен газ.

Колите на ток – стара идея


Идеята за коли, които работят на ток, съществува от дълго време. В далечната 1884 г. се появява измишльотина с големи колела, дело на британския изобретател Томас Паркър, който има принос за електрифицирането на Лондонското метро.

От там насетне интересът към електрическите автомобили не само, че не секва, но и главоломно расте. Препъникамъкът обаче, се оказват акумулаторите. 12 батерии от 1.5 волта в 1-тонна кола не са достатъчно адекватно решение, за да се случи прогресът - резултатът ще е най-много мъркащ шум от двигателя.

Някои производители усилено се трудят по разработките, но предпочитат да го правят тихомълком, за да предложат реална алтернатива един ден и да променят правилата на играта.

Разходите за зареждане на батериите са впечатляващо ниски – 2-3 лева извън натовареното време, което става с помощта на контакт на 32 Amp, същият като на готварската печка.

В Англия всички собственици на електрически автомобили са освободени от данъци и такси, ползват се от безплатно право на паркиране в определени райони, а понякога дори зареждат без да дължат такса.

Добрата новина е, че идва ерата на новите горива. Ала лошата е, че това се случва изключително бавно! Минават поне 20-30 години до въвеждането на нов енергоизточник, обхващащ 1 процент от потреблението. Предизвикателствата в сектора са сериозни, но стандартите на бъдещето изискват те да бъдат преодолени, защото връщане назад няма.
Сподели
За автора
Epis

Информацията, която търсите...

Свързани публикации
Коментари