Обсебващата мощ на виртуалната реалност

A+ A-
17208 прегледа 0 Коментара
Първите технологии за виртуална реалност са от 80-те години, а преди това опитите бяха в сферата на фантастиката, потапяйки ни в произволни въображаеми светове. После дойде бумът на шлемовете, ръкавиците и всички онези аксесоари, чрез които „правим контакт“ с виртуалната реалност.

Тематични филми като „Човекът с косачката“ от 1992 година днес изглеждат буквално примитивно. Технологиите не бяха на ниво, за да осигурят пълноценно изживяване в симулираната реалност. Вече сме във век, в който всичко е възможно, или поне има тенденция да се стигне до грандиозни промени в това отношение.

Как се случва ВР


Технологията, свързана със създаването на виртуална реалност, симулира усещане в един паралелен, изкуствено генериран 3D свят, в който можем да навлезем и да си взаимодействаме с него, включително и физически.

Ние не просто присъстваме, но и участваме. Всички наши сетива са ангажирани, не само зрението ни, работят и слухът, докосването, обонянието. За да се случи всичко това, в употреба влиза обикновено устройството HMD (head-mounted display) - дисплей, който се слага на главата, или така наречените "очила за виртуална реалност“.

очила за виртуална реалност

HMD има стереоскопични екрани, които предлагат отделен образ за двете очи, също така разполага със сензори, които следят движението на главата ни, за да синхронизират картината. HMD винаги е свързано с друго устройство, което може да е компютър или игрова конзола. По този начин се осигурява нужната изчислителна мощност за графика със съответната резолюция и опресняване на определена честота.

За „прожектирането“ на виртуалната реалност се използват и устройства, като ръкавици със сензори, приспособления за ходене, контролери за различни игрови конзоли.

Виртуалната реалност в действие


Виртуалната реалност може да намери широко приложение и дори да се превърне в най-новата медия.

Oculus е компанията, която има принос за възраждането на виртуалната реалност. Основана е от американския предприемач Палмър Лъкей през 2012 година, а стартът е ознаменуван с впечатляващата Kickstarter кампания, която събира 2.5 милиона долара за разработката на първия прототип. Две години по-късно Facebook закупи Oculus за 2 милиарда долара.

През 2016 година се очаква най-усъвършенстваният ВР (виртуална реалност) дисплей в потребителска версия да се появи на пазара. Oculus в момента полага съвместни усилия с фирми като Asus, Dell, Alien ware, за да се създадат Oculus Ready компютри на цена под 1000 долара.

Сред основните играчи е и устройството HTC Vive, което представлява съвместен проект на производителя на мобилни телефони и Valve. Новата версия на Samsung Gear VR също се кани да завладее пазара – то е единственото към този момент достъпно устройство от платформата Oculus.
htc vive

Най-лесно сега да влезеш във виртуалната реалност е чрез Google и техния Cardboard. Очилата могат да се вземат с покупката на интернет комплект или напълно сглобен Google Cardboard. Устройството е картонена кутия, която включва две лещи и някои дребни компоненти.

Вътре трябва да бъде сложен мобилен телефон с инсталирано на него приложение Google Cardboard. Колкото и да е невероятно, това засега е най-некапризната и новаторска идея по отношение на платформите за виртуална реалност. Не само е достъпна и лесна за използване, но има и отлична колекция с атрактивни приложения.

Конкуренцията в областта на виртуалната реалност в никакъв случай не спи, тя се развива и тепърва ще усетим резултатите от борбата между компаниите.

Броят на видеоигрите, които поддържат ВР устройства расте, а големите автори на игри се подготвят за обмена им с игровите конзоли Хbох и PlayStation, както и с всяко геймърско PC на пазара.

Виртуалната реалност ще промени навиците ни, начина на живот, дори традиционната ни представа да се наслаждаваме на любимите си спортни събития. Националната баскетболна асоциация на САЩ (NBA) вече е в крак с актуалните промени и предлага VR видео за потреби-телите на Gear VR.

приспособления за ходене във виртуална реалност

Материалите са пълни със зрелищни попадения на майсторите в спорта, кадри от звездни мачове и тренировки. Феновете имат прекрасната възможност да усетят тръпката максимално, да доловят какво е да си на линията на наказателния удар секунди преди края на мача, който върви с равен резултат. Да бъдат на мястото на героя на терена.

И други спортни асоциации вече тестват технологиите за виртуална реалност - автомобилната NASCAR и Националната хокейна лига - NHL.
Въобще не са далеч дните, когато всеки фен ще си слага очилата за виртуална реалност и ще се озовава директно на трибуните.

Пробив има и в музикалната индустрия. Сайтът Jaunt VR предлага концерти, заснети така че можем да се докоснем отблизо до Пол Маккартни и Джак Уайт. Потребители на Rift и Google Cardboard могат да изживеят вълнението да бъдат на сцената до изпълнителите.

Особено обещаващо е бъдещето на виртуалната реалност в киното. Никой не би отказал да влезе, макар и само за миг в любимия си филм, да проследи действията на някой от актьорите и да се наслади на играта му.

Началото беше положено с краткия филм Evolution of Verse - първата компютърна анимация, заснета във ВР. Лентата е на режисьора Крис Милк и студиото за визуални ефекти DigitalDomain, а продуцент е Annapurna Pictures и VRSE works.


Evolution of Verse е достъпен и през Google Cardboard чрез приложенията на VRSE в Google Play и App Store.

Журналистиката, документалистиката, тв предаванията, формите за развлечение и панорамната фотография са областите, които категорично ще могат да предложат пълно изживяване и съвсем различни похвати, благодарение на виртуалната реалност. Перспективите пред тях наистина са огромни.

Сайтът за фотопанорами 360cities е отворен за потребителите на Oculus, осигурявайки представата, че сте на красив остров, без да се налага да напускате дома си. Дали туристическите компании ще са доволни от този факт?!

Сайтът за споделяне на снимки Flickr ще има свой VR сектор, където да бъдат разглеждани 360-градусови снимки с Oculus. А каналът за VR видео на YouTube (#360Video) отдавна е пълен с впечатляващо съдържание, а абонатите са почти един милион души.

Ясно е, че по всяка вероятност дори не можем все още да си представим какво точно ни очаква, тъй като сме в началото на периода на развитието на виртуалната реалност. На този свят още не се е родило най-якото приложение, което ще внедри технологичната новост в ежедневието ни, така че сме в очакване на чудото.

Сподели
За автора
Epis

Информацията, която търсите...

Свързани публикации
Коментари