Медитация - пълен гайд за начинаещи

A+ A-
44121 прегледа 0 Коментара
Гласували: 11, рейтинг: 4.7
  Не е нужно да сте гуру, за да медитирате, направете го ежедневие!

През последните години езотеричните течения създадоха впечатлението, че хората трябва да са високо духовни и да спазват какви ли не небесни закони. Всъщност нещата са далеч по- прости, а и тях обикновено ни ги подсказва сърцето.

Не е необходимо да се ровите в дебелите книги, или да следвате чинно съветите на някого. Важно е да слушате вътрешния си глас, тялото си и подсъзнанието, което по всяка вероятност сте потиснали по ред причини.

Медитацията е само един начин да запазите мира в себе си, да стигнете до важните отговори, да намерите покой в натоварения делник. Де факто тя е една отлична почивка за ума. Хиляди хора по света я практикуват редовно, кръстосват крака или намират своята удобна поза, след което изпадат в състояние на тишина и отмора.

Защо да го правим


Не е задължително, разбира се. Но ако започнете да си създавате такъв навик, много скоро сами ще се уверите в ползите от медитацията. Чрез анализ и контрол на мислите си, вие ще се освободите от напрежението, умората и вредните емоции. Сигурно ви е натрапвано, че има само един начин да медитирате, но това е голяма грешка – може да седите, може да се разхождате, може да вършите всичко друго по същото време.

Това е само едно упражнение за концентрация, което ви помага да се пробудите и да придобиете по- реална представа. То позволява да погледнете дълбоко в себе си и на света около вас, да откриете истинската свобода. С други думи това е най- доброто, което може да направите за себе си, преобразявайки живота си напълно, а и е абсолютно безплатно.

Основната цел се основава на идеята за пълноценна почивка – пълно презареждане на тялото и получаване на прозрение, мъдрост. При всички случаи ще започнете да владеете страховете си, ще смекчите гнева и ще намалите притесненията си. Медитацията е нашето зарядно устройство за ума и физиката ни.

ползи от медитация

Ние винаги се оправдаваме с времето – то все не достига, за да свършим всичко, което искаме. И затова медитацията обикновено въобще не влиза в графика ни. Но помнете, че за да имате резултати, трябва да бъдете по- мотивирани и да я включите цялостно в живота си.

Медитирайте всеки ден, ефектът иначе ще е пренебрежим и вие бързо ще изоставите заниманията си. За да го превърнете в свой навик, ще трябва да си направите кратък справочник и да подредите приоритети си. После си направете списък с някои ключови моменти, а именно, какво е значимо за вас, какви са ценностите ви, желанията, целите ви. Запитайте се какви са мечтите ви, какво ви вдъхновява, как прекарвате свободното си време, какво четете, за какво харчите парите си.

Обърнете внимание кога сте най- концентрирани и сериозни, така накрая ще знаете кои са важните точки, на които да се спрете.

Ред е на следващата стъпка – да свържете медитацията с изброените от вас отговори. След като сте надникнали в душата си, трябва да пристъпите към по- съществен анализ.
Ако се окаже например, че „Кариера”, „Родителство”, „Вдъхновение”, „Дух” са заложени в списъка ви, то предимствата за вас биха били следните:

 Кариера

Медитацията ще ви позволи да релаксирате след дълъг работен ден, ще ви направи по- внимателни по време на работа, ще ви дари с мъдрост да взимате по- правилни решения за вашия бизнес, ще се подобрят доста от уменията ви.

 Родителство

Ще осъществите по- близка връзка с детето си, вместо да му се ядосвате за дребни неща. Така ще му дадете по- добър пример, ще бъдете разумни, даже и да не върви всичко гладко.

 Вдъхновение

Вашето творчество ще се подобри, вие ще отворите очите си за красивото изкуство. Гарантирано е, че по- ясно ще разбирате емоциите си и как да ги владеете, ще достигнете по- високо ниво на съзнанието.

 Дух

Ще бъдете освободени от негативните емоции, виждайки отлично реалността, такава каквато е на по- дълбоко ниво. По този начин ще може да сте това, което искате да бъдете.

За всяко едно нещо, което е важно за вас, напишете по няколко причини с какво медитацията ще може да помогне. Ползите ще започнат да се показват с течение на времето.

Стратегия за действие


За да превърнете медитацията в рутина, трябва да си осигурите комфорт и нагласа, а някои тактики със сигурност ще са ви от полза.

1. Отделяйте време и място.

След няколко седмици вашето тяло и ум ще знае, че когато настъпи определен час, то трябва да се подготви за медитация.
Най- добре би било, ако имате време сутрин, така ще получите един отличен старт на деня, а пък и понякога вечер сте твърде уморени за това. Но ако нямате тази възможност, изберете някакво друго, подходящо за вас време и нека всеки ден, то да бъде еднакво.

Започнете с нещо кратко, в началото може да са дори и две минути, но ги увеличавайте през няколко дни, като не повече от 15 - 30 мин. на ден. Мястото пък трябва да бъде тихо и да може да оставате там насаме. Изберете си подходяща тиха музика, ако нямате на разположение, то в интернет има много приятна и лека, точно за медитация.

2. Как да не пропускате медитацията?

За да не забравяте, може да си навиете някаква аларма малко преди уреченото време. Може също да залепите лепкави бележки, където сте сигурни, че ще ги видите. Изберете си награда, която да си позволявате след всеки „сеанс”. Освен тази, че състоянието ви ще се подобри и това ще бъде видимо за вас, може да си обещаете и друго удоволствие.

Според специалисти по поведение, навикът се изгражда чрез три стъпки – точно време, рутина и награда.

3. Бъдете отговорни

Ако споделите на някого, че сте започнали да медитирате, това ще ви накара да се придържате и да продължавате да го правите. Публичната отчетност дава голям тласък за промяна или изграждане на навиците. Може да се стимулирате и като вложите пари – наемете треньор или се хванете на бас с приятел, че вие ще продължавате да го правите всеки ден. И не на последно място, бихте могли да участвате във форум, където да получавате подкрепа и помощ и да споделяте как се придържате към това, което сте си обещали – да медитирате постоянно.

Никога не отлагайте този ангажимент. Ако трябва, променете часа на нещо друго, което трябва да свършите, но не и на това.

4. Запознавайте се с други медитиращи

Това не е важно условие, но значително би ви помогнало. Можете да се консултирате с по- опитни от вас, а така може да завържете и някой друг полезен контакт в интернет, или още по- добре на живо.

Когато вече започнете да медитирате, ще дойдат и истинските препятствия.





Как да се справите с тях?

1. Не поставяйте всичко друго на преден план. Може би винаги бързате, опитвайки се да свършите повече работа. Някои дейности могат да ви отнесат в забрава и да пропуснете времето, което сте си определили. Не използвайте устройства като телефона или телевизора преди времето си за медитация.

2. Ако медитацията не протича добре, нека това не ви спира. В началото е по- важно да се изгради навик, а не толкова самото качество или резултатите. Избягвайте храната два часа преди медитация, тялото ви трябва да се чувства леко и свободно, а умът трезвен.

3. Игнорирайте лошите мисли. Ако не се чувствате добре, или в кондиция, отделете поне две минути. Ако прецените, че правите всеки ден това и един ден пропуск няма да навреди, напротив – това ще се отрази много лошо!

4. Ако животът ви се променя, отивате да живеете другаде, или сте завладяни от някакъв драстичен обрат, то нека това не ви пречи и не прекъсва досегашните ви занимания. Ако имате желание, ще намерите и начин.

5. Почувствате ли се немотивирани, припомнете си вашите ценности и как медитацията може да ви помогне за тях.

6. Не поставяйте високи очаквания. Резултати ще има, но те няма да дойдат веднага, затова не спирайте и бъдете търпеливи. Правете го заради вас самите, а не заради това какво си мислите, че ще се случи като резултат. Приемете медитацията като храна или сън или нещо, което трябва да правите всеки ден.

Техники за медитация

пейзаж за медитация


Има различни форми на медитация, както и много на брой медитативни пози и техники. За някои от най- срещаните може да прочетете в изданията на духовна тематика, но там не винаги се отделя внимание на техническото изпълнение, а по- скоро повече на езотеричната полза от практиката.

Може да сте седнали, легнали или прави, единственото важно е да сте спокойни и да не заспивате, въпреки че и това не е грешка...
По време на медитацията ще преминават всякакви мисли през ума ви, които може да избягвате, като си представяте някакъв прекрасен пейзаж. Позволявайте на потока от мисли да преминава през вас, не се фиксирайте върху него, пропускайте го и го тласкайте напред.

Може да се концентрирате върху дишането, като техника за прочистване на мислите ви, но не прекалено. Ако усетите, че умът ви се освобождава и вече не следи дишането - още по- добре, но това може да се получи на един последващ етап.

Дзен медитация


Този вид е подходящ за концентрация и изостряне на вниманието. Има два варианта на приложение – седене и ходене.

1. Дзадзен – Дзен в седнало положение

поза за медитация

Намерете тихо място, на което няма да бъдете обезпокоявани и седнете върху възглавница в поза пълен лотос – кръстосайте крака, след което поставете левия крак на върха на дясното бедро, а десния на върха на лявото.

Ако това ви е трудно, използвайте позата половин лотос – тоест поставете само единия крак върху противоположното бедро, като ги редувате. Гърбът ви трябва да е изправен, докато колената са опрени на пода.

Друга възможност е да седите в същата позиция на удобен, но не прекалено мек стол. Отпуснете се, изпънете цялото тяло и вдишвайте и издишвайте, като лицето ви трябва да изразява лека усмивка. Така ще прогоните всичко негативно далеч от вас.

Ако не сте го правили до сега или не сте особено гъвкави, е възможно правилната поза да ви създаде известен дискомфорт. Но, не се притеснявайте, съвсем бързо ще свикнете и тялото ви ще се нагоди.

Много е важно позата да бъде правилна, защото иначе може да навредите на гърба си. Гърбът и шията трябва да са в една линия с горната част на главата и да сочат към небето, а стомаха да е отпуснат. С ръце в скута си, с дланите нагоре, създаващи овална форма във вътрешността на ръцете. Очите трябва да са полуотворени – погледнете надолу и това ще се получи по естествен начин, иначе има опасност да заспите. Дишайте през носа или ако това е трудно в някои моменти, то дишайте през устата.

Дишането е най- важното, към което трябва да се концентрирате изцяло, но не се опитвайте да го контролирате. Бройте вдишванията от 1 до 10 и обратно, така няма да мислите за нищо друго. Дишайте дълбоко и бавно, изпълвайте цялата си диафрагма.

Започнете с 3 минути на ден и постепенно, в период от няколко дни ги увеличавайте. Ако имате възможност може да достигнете и до 30 мин.


2. Кинхин – Дзен в изправено положение

Това е групова медитация, която може да се практикува по всяко време на деня ходейки.

Отбележете си цел, до която да стигнете пеша. Вдишвайте и издишвайте на всяка стъпка. Тук фокусът трябва да се пренесе върху стъпките и всяка една от тях да е бавна, сякаш целува земята. Не мислете за нищо друго.

Хубаво е мястото което сте си избрали да е безшумно и спокойно.

Започнете с 5 мин. на ден и увеличавайте до 30 минути.

Медитация за доброта и милосърдие (LKM медитация)

Милосърдието е вид любов, показана чрез доброта. Когато практикувате този вид медитация си представете какво чувствате към най- близките си и се опитайте да го насочите към всички останали същества. Изричайте фрази от рода на „нека те бъдат добре и/или щастливи” или други подобни, които си изберете.

Съсредоточете се върху себе си. Това ще бъде трудно, ако до този момент не сте се харесвали, но с времето ще изпитвате любов не само към другите, но и към себе си. Съсредоточете се върху чувства като мир, спокойствие и щастие.

Представете си, че тези чувства се превръщат в любов. Фокусирайте се върху някой любим и скъп за вас човек. А сега си помислете за някой, който не ви е толкова близък и изпитвате неприятни чувства към него. Пренесете любовта от първия към втория човек. Отхвърлете негативните чувства и се опитайте да видите положителните му качества.

Не спирайте да дишате дълбоко и бавно.
Отделяйте от 5 до 30 минути на ден.

Йога


Йогата и медитацията имат доста общи черти, много от практиките са подобни или дори идентични. Всичко описано до тук е напълно валидно и за йогата.

Ако сте от хората, за които упражненията спомагат за по- лесно бягство от натовареното ежедневие, вие ще може умело да съчетавате йога с медитация. Самите тренировки подобряват кръвообръщението, борят умората и облекчават болките, на процесите в организма тя се отразява повече от благотворно.

С йога ще постигнете не само тонус за мускулите си, но и ще събудите латентните сили в себе си. С нея е по- лесно да повлияете директно на състоянието си, тъй като се съчетава с медитативна музика, мантри и приятни аромати.
Сподели
За автора
Epis

Информацията, която търсите...

Свързани публикации
Коментари