Що за хора сме във Фейсбук и как издаваме чертите на личността си
3753 прегледа
0 Коментара
Социалното присъствие в мрежата – едно естествено продължение на реалността
Днес социалната мрежа Facebook играе не само ролята на платформа за общуване, тя влиза в изграждането и поддържането на идентичността ни. Подобните на нея, които постепенно навлязоха трайно в ежедневието ни, също се радват на висока популярност сред потребителите.
Според български психолози бумът на този вид медии настъпва съвсем естествено като резултат от промените, натрупвани с десетилетия в обществото. Нагласата ни е различна, както и начина, по който гледаме на околните. Ангажираността ни е увеличена, което се дължи на изострената конкуренция в работната среда, а желанието ни да консумираме все повече и повече е водещ мотив дори във виртуалното пространство. Ние искаме да почерпим информация, да общуваме, да правим покупки – бързо, лесно и в достатъчно количество.
В съвременния свят индивидуализмът има водещо значение и Аза е на преден план. Същевременно негативната тенденция сочи, че пасивността ни също расте, което се дължи предимно на търсенето на лесни решения и начини за задоволяване на нуждите ни. Социалната мрежа е идеалният отдушник за начина ни на себеизразяване и настройката за общуване. Мнозина я предпочитат пред разговорите по телефона и дори пред тези на четири очи, защото е много по-удобно да пускаш постове, да отправяш реплики, да правиш уговорки за срещи и да си създаваш имидж, без да се налага да ставаш от компютъра.
При реалните контакти се изискват известни усилия, които вече сме склонни да отхвърляме като вариант. Facebook е алтернативно убежище за всички, на които не им достига времето. Това е тяхната възможност да се отпуснат, докато играят, четат новини или чатят с приятели. Освен това контролът върху това какво показваме, споделяме и какво допускаме от другите, е доста по-голям.
Според изследване на честотата, продължителността и целта на посещенията на българските потребители във Фейсбук, тя е естествена форма на продължение на това, което сме в живота и не е в ролята на заместител. Наблюденията са направени върху хора на над 30-годишна възраст, за да може да се проследи преходът между годините, в които интернет технологиите не бяха част от битието ни и периодът след това, когато ги използваме активно всеки ден.
В проучването са взели участие над 300 доброволци, избрани на случаен принцип. Около 200 от тях са представители на нежния пол, а останалите са мъже с различен семеен статус, образование и професионално развитие.
Оказва се, че ние си оставаме същите и в профилите си. Там ни водят същите нужди, подбуди, особености на характера и емоционални преживявания. Съществената разлика идва от там, че имаме възможността да отсеем коя част от себе си да осветлим пред света.
Facebook е инструмент, с който можем да синтезираме това, което най-много харесваме в собствената си личност и комуникации. Всеки от приятелите ни има специфично поведение, което важи и за присъствието му в социалната мрежа.
Кои са основните дейности на родните потребители и по какъв начин те подсказват за типа на личността ни?
• Виртуален монолог
Това са нарцисите, които държат да получат потвърждение за собствената си стойност в мрежата. Те редовно сменят профилната си снимка и попълват лична информация, споделят видео клипчета, за да представят себе си в определена ситуация.
За тях не е необходимо да има обратна връзка, те просто демонстрират блясъка си пред своите приятели. Добавянето в списъка също е с такава цел – да има кой да ги следва и да им ръкопляска.
• Задоволяване на любопитството
Те обичат да сравняват себе си с другите потребители, тъй като са водени от усещане за конкуренция и непрекъсната нужда за съпоставка с тях. Техният мотив съвсем не е в създаването и поддържането на значими социални контакти.
• Проучване на терена
За тях Фейсбук е чудесна възможност да прекарат известно време в наблюдение и преценка на интересните за тях хора, преди да се сближат и протегнат ръка за истинско приятелство. Само така те могат да разширят кръга си от познати или дори да намерят своята половинка.
• Колекциониране на контакти
Те имат няколко хиляди приятели в листата си, но не държат непременно да общуват с тях лично. Демонстрацията на богата колекция от контакти за тях е повод да подобрят чувството си за собствена ценност. Обичат да добавят известни личности и хора, които се открояват по някакъв начин в обществото. Те са особено страстни потребители и висят почти по всяко време в мрежата.
• Участие в игри
Те са онези, които стартираха като виртуални фермери, а днес продължават да губят свободните си минути в забавните онлайн игри. Това са най-младите и активни потребители, които търсят бягство от действителността. Именно от тях може да получите покана за игра, въпреки че самите вие може би не проявявате интерес към нея.
• Флирт и сладки обръщения
Милите картинки с котенца, сърчица и емоционални послания са начин да покажем на приятелите си, че държим на тях. Несъмнено те имат своя ефект, но като цяло са лишени от въображение и индивидуален подход. Типът на потребителите, които използват тази форма на общуване в мрежата, е закачлив - те обичат да флиртуват и да изразяват позитивната си нагласа към живота.
• Предприемчив подход
Те използват социалните канали, за да популяризират дадено събитие, с което те са свързани, или да предложат своите професионални услуги. За тях е важна комерсиалната страна, не толкова да осъществяват лични контакти.
• Емпатично общуване
Те обичат да си пишат с приятелите, а при общуването държат на обратната връзка с тях. Добри слушатели са и са емпатични в отношенията си с околните. Те са предани привърженици на Facebook, където не пропускат да покажат грижовна страна от характера и се стремят да изградят доверие.
• Задълбочени и тесни контакти
Това са потребителите, които предпочитат интимното общуване. Те ще ви изпратят лично съобщение и няма да парадират с отношението си към вас. Ценят поверителността и са задълбочени в социалните си контакти. Те нямат приоритет да трупат множество приятели в листата си, защото предпочитат качеството през количеството.
• Повърхностно отношение
Те не са толкова несериозни, колкото изглеждат понякога, но възможността да си пишат с няколко души едновременно и да прекъснат контакта, ги устройва идеално. За тях реалните срещи често биват натоварващи, докато лекото виртуално общуване им носи приятни емоции.
Основните породи потребители, които се оформят след направеното изследване, не са еднакво представени като бройка, като най-голяма е групата на креативните.
1. Консервативните
Не са многобройни, но все пак ги има. Те добавят като приятели само хора, които действително познават. За тях е типично да отхвърлят покани на непознати, а профилът им е заключен за страничните извън списъка. Скъпоценното им време е отредено за други дейности, а в мрежата прекарват не повече от час на ден.
2. Професионално активните
Тук са журналистите и всички популярни личности, които имат хиляди приятели. Те са активни и профилът им е отворен денонощно, защото използват мрежата като ефективно средство за набавяне на информация и професионални контакти. Основно изпращат покани за събития и реклами или чатят по обществено значими въпроси или по бизнес.
3. Пасивно присъстващите
В профила им няма почти нищо, въпреки че обикновено е отворен за непознатите. Редовно обновяване на статуси липсва, те не споделят много за себе си, но за сметка на това често преглеждат профилите на другите. За тях е характерно, че общуват с малък кръг от хора, но по някакъв начин Фейсбук задоволява потребността им от себеутвърждаване.
4. Екстровертите
Те са най-активните потребители на Facebook, общителни и екстровертни. Влизат в мрежата, за да се забавляват и да търсят разнообразие, а целта им е да разширят личната си мрежа от контакти, за да пренесат интересните от тях в реала. Ценят лайковете и коментарите, стремят се да ангажират потребителите с максимален брой взаимодействия и искат да натрупат колкото може повече контакти.
5. Креативните
Активно търсят интересни клипове, новини и факти, с които да поддържат връзка с останалите. Обичат да изказват позициите си по политически, социални и други теми. Това е може би е най-многобройната и със сигурност най-активната от проучените групи потребители. Обикновено са много чувствителни към получаването на обратна връзка и към собствения си статус в очите на околните.
6. Менте потребителите
Много потребители имат поне един свой фалшив профил. Онези, които злонамерено ги използват, са хора с лични проблеми или такива, които участват в манипулации, конспирации, преследване на бивши партньори или тайна любов. Някои стигат и до крайности, за да проверяват и изкушават половинките си и до колко те са склонни към флирт. Тези профили могат да се използват за виртуален тормоз, разпространяване на лична и невярна информация, и нападки.
7. Странните птици
Хората без профил във Facebook – със сигурност познавате и такива! Тези бунтари отстояват позицията, че всичко трябва да се случва в реалността, а социалната мрежа води до упадък. Те обаче нямат нищо против другите методи за електронна комуникация като имейла, скайпа и мобилния телефон.
снимки: unsplash.com и pixabay.com
Днес социалната мрежа Facebook играе не само ролята на платформа за общуване, тя влиза в изграждането и поддържането на идентичността ни. Подобните на нея, които постепенно навлязоха трайно в ежедневието ни, също се радват на висока популярност сред потребителите.
Според български психолози бумът на този вид медии настъпва съвсем естествено като резултат от промените, натрупвани с десетилетия в обществото. Нагласата ни е различна, както и начина, по който гледаме на околните. Ангажираността ни е увеличена, което се дължи на изострената конкуренция в работната среда, а желанието ни да консумираме все повече и повече е водещ мотив дори във виртуалното пространство. Ние искаме да почерпим информация, да общуваме, да правим покупки – бързо, лесно и в достатъчно количество.
В съвременния свят индивидуализмът има водещо значение и Аза е на преден план. Същевременно негативната тенденция сочи, че пасивността ни също расте, което се дължи предимно на търсенето на лесни решения и начини за задоволяване на нуждите ни. Социалната мрежа е идеалният отдушник за начина ни на себеизразяване и настройката за общуване. Мнозина я предпочитат пред разговорите по телефона и дори пред тези на четири очи, защото е много по-удобно да пускаш постове, да отправяш реплики, да правиш уговорки за срещи и да си създаваш имидж, без да се налага да ставаш от компютъра.
При реалните контакти се изискват известни усилия, които вече сме склонни да отхвърляме като вариант. Facebook е алтернативно убежище за всички, на които не им достига времето. Това е тяхната възможност да се отпуснат, докато играят, четат новини или чатят с приятели. Освен това контролът върху това какво показваме, споделяме и какво допускаме от другите, е доста по-голям.
Според изследване на честотата, продължителността и целта на посещенията на българските потребители във Фейсбук, тя е естествена форма на продължение на това, което сме в живота и не е в ролята на заместител. Наблюденията са направени върху хора на над 30-годишна възраст, за да може да се проследи преходът между годините, в които интернет технологиите не бяха част от битието ни и периодът след това, когато ги използваме активно всеки ден.
В проучването са взели участие над 300 доброволци, избрани на случаен принцип. Около 200 от тях са представители на нежния пол, а останалите са мъже с различен семеен статус, образование и професионално развитие.
Оказва се, че ние си оставаме същите и в профилите си. Там ни водят същите нужди, подбуди, особености на характера и емоционални преживявания. Съществената разлика идва от там, че имаме възможността да отсеем коя част от себе си да осветлим пред света.
Facebook е инструмент, с който можем да синтезираме това, което най-много харесваме в собствената си личност и комуникации. Всеки от приятелите ни има специфично поведение, което важи и за присъствието му в социалната мрежа.
Кои са основните дейности на родните потребители и по какъв начин те подсказват за типа на личността ни?
• Виртуален монолог
Това са нарцисите, които държат да получат потвърждение за собствената си стойност в мрежата. Те редовно сменят профилната си снимка и попълват лична информация, споделят видео клипчета, за да представят себе си в определена ситуация.
За тях не е необходимо да има обратна връзка, те просто демонстрират блясъка си пред своите приятели. Добавянето в списъка също е с такава цел – да има кой да ги следва и да им ръкопляска.
• Задоволяване на любопитството
Те обичат да сравняват себе си с другите потребители, тъй като са водени от усещане за конкуренция и непрекъсната нужда за съпоставка с тях. Техният мотив съвсем не е в създаването и поддържането на значими социални контакти.
• Проучване на терена
За тях Фейсбук е чудесна възможност да прекарат известно време в наблюдение и преценка на интересните за тях хора, преди да се сближат и протегнат ръка за истинско приятелство. Само така те могат да разширят кръга си от познати или дори да намерят своята половинка.
• Колекциониране на контакти
Те имат няколко хиляди приятели в листата си, но не държат непременно да общуват с тях лично. Демонстрацията на богата колекция от контакти за тях е повод да подобрят чувството си за собствена ценност. Обичат да добавят известни личности и хора, които се открояват по някакъв начин в обществото. Те са особено страстни потребители и висят почти по всяко време в мрежата.
• Участие в игри
Те са онези, които стартираха като виртуални фермери, а днес продължават да губят свободните си минути в забавните онлайн игри. Това са най-младите и активни потребители, които търсят бягство от действителността. Именно от тях може да получите покана за игра, въпреки че самите вие може би не проявявате интерес към нея.
• Флирт и сладки обръщения
Милите картинки с котенца, сърчица и емоционални послания са начин да покажем на приятелите си, че държим на тях. Несъмнено те имат своя ефект, но като цяло са лишени от въображение и индивидуален подход. Типът на потребителите, които използват тази форма на общуване в мрежата, е закачлив - те обичат да флиртуват и да изразяват позитивната си нагласа към живота.
• Предприемчив подход
Те използват социалните канали, за да популяризират дадено събитие, с което те са свързани, или да предложат своите професионални услуги. За тях е важна комерсиалната страна, не толкова да осъществяват лични контакти.
• Емпатично общуване
Те обичат да си пишат с приятелите, а при общуването държат на обратната връзка с тях. Добри слушатели са и са емпатични в отношенията си с околните. Те са предани привърженици на Facebook, където не пропускат да покажат грижовна страна от характера и се стремят да изградят доверие.
• Задълбочени и тесни контакти
Това са потребителите, които предпочитат интимното общуване. Те ще ви изпратят лично съобщение и няма да парадират с отношението си към вас. Ценят поверителността и са задълбочени в социалните си контакти. Те нямат приоритет да трупат множество приятели в листата си, защото предпочитат качеството през количеството.
• Повърхностно отношение
Те не са толкова несериозни, колкото изглеждат понякога, но възможността да си пишат с няколко души едновременно и да прекъснат контакта, ги устройва идеално. За тях реалните срещи често биват натоварващи, докато лекото виртуално общуване им носи приятни емоции.
Основните породи потребители, които се оформят след направеното изследване, не са еднакво представени като бройка, като най-голяма е групата на креативните.
1. Консервативните
Не са многобройни, но все пак ги има. Те добавят като приятели само хора, които действително познават. За тях е типично да отхвърлят покани на непознати, а профилът им е заключен за страничните извън списъка. Скъпоценното им време е отредено за други дейности, а в мрежата прекарват не повече от час на ден.
2. Професионално активните
Тук са журналистите и всички популярни личности, които имат хиляди приятели. Те са активни и профилът им е отворен денонощно, защото използват мрежата като ефективно средство за набавяне на информация и професионални контакти. Основно изпращат покани за събития и реклами или чатят по обществено значими въпроси или по бизнес.
3. Пасивно присъстващите
В профила им няма почти нищо, въпреки че обикновено е отворен за непознатите. Редовно обновяване на статуси липсва, те не споделят много за себе си, но за сметка на това често преглеждат профилите на другите. За тях е характерно, че общуват с малък кръг от хора, но по някакъв начин Фейсбук задоволява потребността им от себеутвърждаване.
4. Екстровертите
Те са най-активните потребители на Facebook, общителни и екстровертни. Влизат в мрежата, за да се забавляват и да търсят разнообразие, а целта им е да разширят личната си мрежа от контакти, за да пренесат интересните от тях в реала. Ценят лайковете и коментарите, стремят се да ангажират потребителите с максимален брой взаимодействия и искат да натрупат колкото може повече контакти.
5. Креативните
Активно търсят интересни клипове, новини и факти, с които да поддържат връзка с останалите. Обичат да изказват позициите си по политически, социални и други теми. Това е може би е най-многобройната и със сигурност най-активната от проучените групи потребители. Обикновено са много чувствителни към получаването на обратна връзка и към собствения си статус в очите на околните.
6. Менте потребителите
Много потребители имат поне един свой фалшив профил. Онези, които злонамерено ги използват, са хора с лични проблеми или такива, които участват в манипулации, конспирации, преследване на бивши партньори или тайна любов. Някои стигат и до крайности, за да проверяват и изкушават половинките си и до колко те са склонни към флирт. Тези профили могат да се използват за виртуален тормоз, разпространяване на лична и невярна информация, и нападки.
7. Странните птици
Хората без профил във Facebook – със сигурност познавате и такива! Тези бунтари отстояват позицията, че всичко трябва да се случва в реалността, а социалната мрежа води до упадък. Те обаче нямат нищо против другите методи за електронна комуникация като имейла, скайпа и мобилния телефон.
снимки: unsplash.com и pixabay.com