Маркетинг в социалните мрежи (SMM) – задължително ръководство

A+ A-
13180 прегледа 0 Коментара
Открийте как маркетингът в социалните мрежи може да Ви помогне да се сдобиете с потенциални клиенти, да увеличите продажбите и да подобрите и утвърдите Вашето бранд присъствие.

Големите брандове отдавна са разбрали за силата на Facebook, Instagram, YouTube, Pinteres, Linkedin и с пълна сила се възползват от тях.

Техните публикации са свързани с бранда, креативни са и са естетически издържани. Снимките са обработени с един и същи филтър, за да се гарантира, че отговарят на точно този бранд. Има може би десетки, ако не и стотици хватки, от които можете да се възползвате...

Но защо маркетингът в социалните мрежи е толкова важен?

Защо трябва да отделяте време за създаване на акаунти в социалните мрежи за Вашия бизнес?

И как всъщност изграждате маркетингова стратегия за социални медии, която ще работи за Вашия конкретен тип бизнес?

В това ръководство ще разгледаме отговорите на всички тези въпроси, но първо, нека дефинираме какво е маркетинг за социални мрежи.


Какво представлява маркетингът в социалните мрежи?


Маркетингът в социалните медии е процесът по създаване на съдържание за популяризиране на Вашия бизнес и продукти на различни платформи като Facebook, Instagram и Twitter. Вашето уникално съдържание трябва да бъде съобразено с конкретната платформа, на която се споделя с цел увеличаване на продажбите, посредством тези социални канали, както и утвърждаването и разпознаваемостта на Вашия бранд.


Предимства на маркетинга на социалните медии


Има различни причини, поради които Вашата компания трябва да използва маркетинга в социалните мрежи, затова създадохме списък от четирите най-важни причини, които трябва да вземете предвид.


1. Утвърждаване на бранда

През 2018 г. социалните мрежи в световен мащаб се ползваха от над 3,2 милиарда души. Точно заради това огромно количество потребители, трябва да oсигурите споделяне на съдържание за Вашия бизнес, свързано с Вашите продукти, както и подробности за Вашата компания чрез някоя платформа или две и по този начин да подобрите видимостта на бранда си.

Всъщност, доказано е, че социалните медии повишават бранд авторитета чрез повишаване на ангажираността в социалните профили.

Социалната ангажираност включва неща като коментиране, харесване и споделяне. Социалните медии също Ви помагат за разпознаваемостта на бранда, като насочвате трафика направо към Вашия сайт. Можете да направите това, като поставите директни връзки към Вашия уебсайт в профила Ви, био секцията или директно в публикациите.


2. Увеличаване на продажбите

Популяризирането и споделянето на Вашите продукти в социалните мрежи е прост начин за подобряване на привличането на потенциални клиенти, увеличаване на реализациите и продажбите, защото представяте продуктите и услугите си на хора, които сами са избрали да следват профила Ви или Вашата страница.

Ето няколко примера за начините, по които можете да използвате социалните медии за привличане на повече клиенти:

 Създавайте конкурси и игри за Вашите посетители и последователи.

 Добавете връзки към Вашия уеб сайт и оферти в секциите на Вашите профили.

 Хоствайте лайв видеа, за да представите някой нов продукт, да направите ревю на вече съществуващ такъв или просто да споделите нещо ново и свързано с Вашата компания, което може да е в интерес на потребителите.

 Създайте маркетингова кампания за социални медии за поне един от каналите, които ползвате.

 Продавайте продуктите си чрез социалните си канали.

Например:

Може да създадете Facebook Shop (функцията за пазаруване) или да ползвате същата опция в Instagram. Тези функции позволяват на Вашите посетители и последователи да кликнат върху продукти, които сте споделили, за да прегледат информация като цена, материал и размер, след което могат лесно да преминат към закупуване на продукта директно от Вас.


3. Насърчаване на отношенията с клиентите

отношения с клиентите

Свързвайки се и общувайки с Вашите последователи в социалните медии, Вие ще бъдете в състояние да изградите трайни взаимоотношения между тях и Вашия бизнес.
Това се постига като комуникирате с тях в публикациите си, отговаряйки на техните въпроси и коментари и им предоставяте всякаква помощ, от която може да се нуждаят.

Можете също така да задавате на своите последователи въпроси относно Вашите продукти, техните проблемни точки или да раздавате подаръци, които да Ви помогнат да изградите доверие и да им покажете колко цените техния принос и подкрепа. Например, някой е написал ревю за Ваш продукт и му изпращате код за отстъпка при следваща покупка.


4. Учете се от конкурентите

Социалните медии са чудесен начин да наблюдавате конкурентите си - независимо дали това е във връзка с техните тактики в социалните медии, продуктите, които рекламират, кампаниите, които прилагат, или нивото на взаимодействие с последователите им.

Социалните мрежи Ви позволяват да разгледате какво работи и какво не работи за Вашата конкуренция и затова Ви помага да решите какво трябва или не трябва да се променя по отношение на подхода на Вашата кампания.

И накрая, прегледът на социалните акаунти на Вашите конкуренти може да ви помогне да се уверите, че вашият маркетинг се откроява и е уникален за Вашата марка.


Сега, нека да поговорим за стратегията

Има пет стъпки, към които трябва да се придържате, за да сте сигурни, че маркетинговият Ви план за социални медии е устойчив и ще повлияе положително на бизнеса Ви.

· Проучете профила на клиентите си;

· Определете на кои социални платформи ще продавате;

· Създавайте уникално и завладяващо съдържание;

· Организирайте график за Вашите публикации;

· Анализирайте въздействието и резултатите си.

Нека покрием тези стъпки по-подробно, за да можете да започнете да ги прилагате в реално време.

1. Проучете профила на купувача

Първата стъпка към създаването на маркетингова стратегия за социални мрежи е да определите кои са Вашите потенциални клиенти, за да можете да ги таргетирате спрямо техните нужди и интереси.

За целта помислете за хората, които се опитвате да достигнете и защо и как бихте ги класифицирали като група.

Например, ако Вашата компания продава спортно-елегантни дрехи, може да класифицирате целевата си аудитория като „стилна”, която обича да носи спортно елегантно облекло редовно - стил, известен като „спортно елегантен”.

След като определите профила на купувача и аудиторията, ще можете да определите какво съдържание ще привлече този тип последователи и клиентите, които се надявате да спечелите, и как можете да създадете ангажиращо съдържание, за да поддържате интереса на своите последователи.

2. Определете на кои социални платформи ще продавате

Ако ще се занимавате с маркетинг в социалните медии е от изключителна важност да изберете в кои социални мрежи ще споделяте съдържанието си.

Не е задължително да има правилен или грешен отговор, когато става въпрос за това кои социални мрежи трябва да използва вашият бизнес. По-скоро, трябва да се определи целевата аудитория и къде са склонни да прекарват по-голяма част от времето си Вашите потенциални клиенти.

“Важно е да сте там, където е Вашата аудитория от потенциални клиенти днес, и където могат да бъдат утре." - Андрю Делани, мениджър маркетинг на социални медии в HubSpot
Например, ако се стремите към тази целева аудитория от хора, обичащи спортно елегантните стоки, вероятно ще искате да насочите по-голямата част от усилията си в социалните медии върху Instagram - това е така, защото повечето от потребителите на инстаграм са млади хора, с подобни интереси.

потребители в социалните мрежи

Други примери на платформи за социални медии, които можете да изберете да включите във вашата стратегия, включват:

Snapchat: младите съставляват най-голямата част от 300 милиона потребители.

Facebook: младите съставляват най-голямата част от 2,2 милиарда потребители.

Youtube: младите съставляват най-голямата част от 1,9 милиарда потребители.

Twitter: младите съставляват най-голямата част от 335 милиона потребители.

Pinterest: се ползва от най-младите и най-възрастните и съставляват най-голямата част от 250 милиона потребители.

Tik - Tok - в тази мрежа всички са млади :)

За да изберете правилната платформа за Вашия конкретен тип бизнес, купувачи и целева аудитория, помислете за разликите между каналите на социалните медии, за да можете да вземете разумно решение.

3. Създайте уникално и завладяващо съдържание

С милиардите потребители в социалните мрежи по целия свят, няма съмнение, че поне някои от Вашите последователи - или хората, които разглеждат вашия профил - също са видели съдържанието на Вашия конкурент или това на други бизнеси от Вашата индустрия.

Ето защо, от съществено значение е да се заемете с изграждането и публикуването на съдържание в социалните медии, което да изпъква и предоставя на потребителя причина да кликне върху този важен бутон „Следвай“ и да взаимодейства с Вашата марка.

Разгледайте начина, по който конкурентите Ви представят или рекламират техните продукти, помислете дали не можете да представите Вашите продукти по по-уникален начин.

Също така, възползвайте се от функциите, предлагани от платформата, която използвате. Например, можете да правите лайв видеа във Фесйбук, където да споделяте информация за някой продукт, предстоящо пускане на нов продукт или нещо свързано с привличането на интереса на Вашите последователи.

И накрая, използвайте настоящите си клиенти и промоутъри, за да Ви помогнат да генерирате съдържание. Можете да направите това, като публикувате повторно тяхното съдържание или ги насърчавате да използват хаштаг “#”, за да споделят собствения си опит и снимки с Вашите продукти.

4. Създайте график за Вашите публикации

Един от най-лесните начини да осигурите споделянето на Вашето съдържание по план е използването на някакъв вид решение или инструмент за управление на социалните медии (автоматизация или отложено публикуване).

Тези инструменти Ви позволяват да пишете статуси, да подготвяте снимки и видеоклипове и да указвате предварително кога да бъдат публикувани.

Те също така, автоматично споделят Вашето съдържание по график и следят социалната ангажираност на създадените публикации.

Инструментите за управление на социалните медии Ви спестяват време и Ви позволяват да се съсредоточите върху другите си задачи. Ето и някои от най-популярните.

Sprout Social

Sprout Social е решение за маркетинг и управление на социални медии, предназначено да помогне на Вашия екип да организира и планира създаването на съдържание, да управлява кампании и да следи ангажираността, съпроводено с анализи на съдържанието.

HubSpot

HubSpot предлага инструмент за социални медии - като част от маркетинговия софтуер, за да Ви помогне да публикувате и следите съдържанието си и да създавате реални връзки със своите последователи. Можете да планирате и публикувате съдържанието си предварително и да сравнявате задълбочени отчети за ангажираността на Вашите публикации, за да разберете ефективността на различните видове съдържание, както и в кое време от деня е най-добре да се правят публикации.

Hootsuite

Hootsuite е платформа за управление на социалните медии за намиране, планиране, управление и отчитане на Вашето съдържание. Можете да планирате публикации предварително по всичките си канали наведнъж и да измервате ROI с цялостен анализ на съдържанието.

Следват като че ли най-добите (нека не се сърдят големите, но те не вършат и половината от добрата работа на следващите инструменти):

Zapier

Zapier е страхотен инструмент за автоматизация на процеси в социалните мрежи. Безплатния му план ви позволява да правите по 100 задачи на месец, които са малки сайтчета може и да са достатъчни, но не и за големи. Първия план започва от 19.90 долара на месец. Много лесен и приятен за работа.

Integromat

Според нас, това е абсолютния лидер в автоматизацията за социални медии. Ново поколение, всякакви екстри и дори най-евтиния платен план е само 9 долара на месец. А той най-вероятно ще ви е предостатъчен, ако става дума за бизнес в България.

В тази публикация на български език (платен достъп), ще можете да се запознаете със силните страни и начина на работа на Интегромата.


Колко често трябва да публикувате в социалните мрежи?

публикуване в социалните мрежи

Сега може би се чудите колко често трябва да публикувате съдържание в каналите си в социалните медии.

По правило, в социалните мрежи трябва да публикувате само, когато имате качествено съдържание за споделяне. Все пак искате потребителите да взаимодействат с него, а ако то не им харесва, те няма да го правят.

Тоест, трябва да имате причина да публикувате съдържанието. Ето как ще постигнете правилния баланс, когато става въпрос за честотата на публикуване.

Ако публикувате твърде рядко, ще бъдете забравени от последователите си.

Ако публикувате твърде често, вероятно ще станете досадни на последователите си.

И двете ситуации потенциално биха могли да доведат до загуба на последователи и до намаляване на ангажираността.

За да избегнете това, има много проучвания и налични ресурси, които обясняват стандартите за честотата на публикуване, които трябва да следвате.

Всеки бизнес е различен, така че, намерете какво работи за Вашата аудитория.

След това, можете да започнете да експериментирате с повече или по-малко публикации, както и с други фактори, като времето на деня, в което публикувате, за да определите кое осигурява най-високото ниво на ангажираност и е най-ефективно в конкретния случай.


Анализирайте въздействието и резултатите си

Един от най-важните аспекти на маркетинга в социалните медии е да се гарантира, че Вашите усилия са успешни, за да Ви помогнат да постигнете целите си.

За да определите това, ще трябва да следите всичките си публикации във всеки канал.

Можете да направите това, като прегледате и управлявате отчетите на социалните си медии.


Показателите в социалните мрежи


Показателите в социалните медии са данни, свързани с успеха на Вашите публикации и въздействието им върху вашата аудитория и клиенти в различни платформи. Тези показатели могат да включват данни за нивото на ангажираност, харесвания, последвания, споделяния и всички други взаимодействия на всяка платформа.

Ето 10 от най-важните показатели, които трябва да проследявате:

Ангажираност: Това включва кликвания, коментари, харесвания и отговори на вашите публикации в социалните медии. Според типа платформа, има и специфичен тип ангажираност като “Saved” за Instagram и “Pinned” за Pinterest.

Достигане: Броят на хората, които са видели каквото и да е съдържание, свързано с Вашата страница или потребителски профил.

Последователи: Това е количеството хора, които имате във вашия профил, които са натиснали бутона „Следване“ и редовно виждат съдържанието Ви в техния фийд.

Импресии: Това е колко пъти е видяна публикация от Вашия потребителски профил или страница, независимо дали някой е кликнал върху тази публикация. Това често се случва, когато някой скролва във фийда, но не кликва върху нищо.

Прегледи на видео: във Facebook, Snapchat, Instagram или всеки друг социален канал с видео възможности, това е броят на гледанията, които всяко видео е получило.

Посещения на профила: Броят на хората, отворили страницата Ви в социалните мрежи.

Споменавания: Това е броят пъти, когато профилът Ви е споменаван в публикация от някой потребител, който е част от Вашата аудитория.

Тагове: Това е, когато аудиторията Ви добави името на профила на Вашата компания или Вашия хаштаг към друга публикация.

Пре-споделяне (Repost): Това е, когато член на вашата аудитория публикува част от съдържанието Ви в своя профил.

Споделяния: Това са публикациите, които Вашите последователи и аудитория заемат от Вашия профил и го споделят с техните последователи.

Можете да повлияете на всички тези показатели, да увеличите социалното си присъствие и да подобрите цялостната ангажираност във Вашия профил, като използвате същите тактики, чрез които бихте привлекли потенциални клиенти.

Можете също така да общувате с последователите си по-често, като разговаряте с тях, тагвате ги в съдържание, отговаряте на въпросите им, харесвате публикациите им, насърчавате ги да използват Вашите хаштагове и споделят Вашето съдържание (а също така, можете да repost-вате генерирано от потребителите съдържание).


Как да измервате показателите в социалните медии

измерване в социалните медии

Можете да преглеждате показателите в социалните медии по различни начини, например, можете да използвате инструментите за анализи, вградени в различните платформи, които използвате. Ето няколко примера:

Twitter Analytics

Facebook Analytics

Instagram Insights

Можете също така да изберете инструмент за анализ и проследяване, като Google Analytics. Това е чудесен вариант, ако искате да проследявате своите показатели за придобити посещения от социалните мрежи.

И накрая, много от инструментите за следене на ефективността в социалните медии, както разгледахме по-рано, имат функции за мониторинг и проследяване. Всички тези инструменти за проследяване на показатели ще Ви дадат по-ясна картина, на какво най-добре реагира Вашата аудитория, респективно върху какъв тип съдържание трябва да се фокусирате, за да постигнете по-голяма ангажираност.

След като разгледахме предимствата на маркетинга в социалните медии и как да изградим стратегията си, нека поговорим за различните налични ресурси, които могат да са Ви от полза за разширяване на базисните знания.


Ресурси за маркетинг в социални мрежи


Има множество ресурси за маркетинг на социални медии, които можете да използвате за изграждането на социална стратегия за Вашата компания. Вие ще бъдете сигурни, че работите върху маркетинговата инициатива на вашата компания с помощта на следните курсове, обучения и книги.


Курсове и обучения за социални медии

Ето три начина, чрез които можете да разширите Вашите знания в сферата на маркетингът за социални медии, ако го считате за нужно, или просто искате да придобиете повече увереност.

1. Сдобийте се със сертификат
Въпреки че не е задължително да сте сертифициран маркетолог, има онлайн курсове, предлагани в редица различни “академии”, които можете да преминете, за да придобиете сертификат.

2. Използвайте уебсайт за онлайн обучение
Lynda е страхотен образователен ресурс.
Този уебсайт за онлайн обучение предлага обучения, уроци и курсове по голямо разнообразие от теми в областта на маркетинга в социалните медии, както и в множество други сфери.

3. Спечелете сертификат от компания
Можете да се сдобиете със сертификат от компания - например сертификат за социални медии на HubSpot. Тази безплатна сертификация Ви учи как да взаимодействате с клиентите си и да увеличите конверсиите. Освен това, ще получите по-добро разбиране за това как да разработите стратегията си, да разширите обхвата си и да измерите ROI от социалните медии.


Книги за маркетинг в социалните медии

Четенето на подходящо съдържание за маркетинга в социалните медии е друг чудесен начин да обогатите знанията си. Ето няколко примера за някои високо ценени книги по темата:

1. Likable Social Media: How to Delight Your Customers, Create an Irresistible Brand, and Be Generally Amazing on Facebook (And Other Social Networks) от Дейв Керпен

Този бестселър на „Ню Йорк Таймс“ обхваща причините, поради които приятелското ангажиране с последователи в социалните медии е един от най-мощните начини да разширите базата си от клиенти. Книгата Ви учи как да създавате впечатляващо съдържание за своите последователи, с което те да взаимодействат и да го споделят. Авторът Дейв Керпен също описва защо трябва да гарантирате, че постоянно възхищавате последователите си, за да не ги загубите по всяко време.

2. Jab, Jab, Jab, Right Hook: How to Tell Your Story in a Noisy Social World от Гари Вайнерчук

Според автора Гари Вайнерчук, ключът към успеха в маркетинга в социалните медии не е в генерирането на много съдържание - а в публикуването на конкретно съдържание, съобразено с Вашата целева аудитория и използване на подходящата платформа за това.

В своята книга Вайнерчук обхваща как да направите това, както и да се свържете със своите последователи и клиенти на по-дълбоко ниво чрез социалните медии. Ще научите как да създавате запомнящо се и уникално съдържание, което да се откроява в сравнение със съдържанието на конкуренцията.

3. The B2B Social Media Book: Become a Marketing Superstar by Generating Leads with Blogging, LinkedIn, Twitter, Facebook, Email, and More от Кип Боднар 

CMO на HubSpot, Кип Боднар пише за начините, по които B2B бизнеса може да генерира повече клиенти и реализации чрез маркетинг в социалните медии. Има приложими методи, които можете да предприемете, за да увеличите базата си от последователи и да привлечете потенциални клиенти, както и да разберете възвръщаемостта на инвестициите на различни B2B маркетингови стратегии за социални медии.


Започнете маркетинг в социалните мрежи


Имайки предвид, че в днешно време има милиарди потребители в социалните медии, е лесно да разберем защо толкова много фирми и търговци използват социалните канали за промотиране на своите продукти и взаимодействие с настоящи или потенциални клиенти.

Въпреки че определянето на хода на действие на Вашата компания в социалните медии може да изглежда обезсърчителен, но е важно да разберете тенденциите в маркетинга на социалните медии като използвате някои от многото налични ресурси по темата. Така че, започнете да работите върху маркетинговата стратегия на Вашия бизнес днес, за да увеличите броя на своите последователи, да подобрите ангажираността и да увеличите продажбите.
Сподели
За автора
Epis

Информацията, която търсите...

Свързани публикации
Коментари