15 от най-любопитните факти, свързани с парфюмите

A+ A-
6850 прегледа 0 Коментара
Как ароматите завладяват сетивата ни и каква магия се крие зад тях...

Магията на ароматите може би се крие още в самата дума парфюм, чийто произход е латински и буквалното му значение и окадяване с вещество със силен мирис. Както знаем, тази практика се е прилагала, а и до днес, основно в религиозните ритуали при горенето с тамян. Именно етеричното масло от тамян е намирало основно място в парфюмите още в древността – един малко известен факт за ценителите на благоуханните смеси. Всъщност тамянът е първият парфюм в естествен вид, който се е разнасял във въздуха, за да неутрализира различни неприятни миризми.

Ето какво може да научите за тях, ако сте подвластни на ароматите и обожавате да ги притежавате:

• Денят се познава от сутринта, но не и миризмите

Ако искате по-осезаемо да доловите мириса на един парфюм, трябва да го направите следобед, а не сутрин. Обонянието ни е по-притъпено в ранните часове на деня, а различните температурни състояния също казват своята дума.

• Парфюми в строителството

За арабите в Средновековието е било нещо напълно нормално да добавят мускус към хоросана, с който са издигали храмовете си. Целта била те да се превърнат в благоуханни обекти, които опияняват сетивата.

• Катерина Медичи – първата парфюмерийна икона

През 16 век Европа претърпява истинска промяна в това отношение. Парфюмите бележат възход, благодарение на Катерина Медичи – кралица на Франция от 1547 до 1559 година. Тя често ароматизирала своите кожени ръкавици от Италия, за да ги пренесе във френския двор.

• Парфюми е имало преди повече от 30 века

Историята има мнение и по този въпрос. Експертите са проучвали множество доказателства, които свидетелстват, че употребата на парфюми датира отпреди над 3 хиляди години. В гробницата на Царица Хатшепсут в Тива са открити фрески по стените, които изобразяват флотилия, натоварена със смирна и различни видове екзотични ухания.

• Коя е столицата на парфюмите

За меката на парфюмерията се счита малкият град в Прованс, Франция – Грас. Разположен е на Френската Ривиера и е определян като световна столица на парфюмите, тъй като се слави със специфичен микроклимат и производство на множество цветя. Една от основните местни култури е жасминът, дошъл от региона на маврите още през 16-ти век.

• Ключовите парфюмни нотки

Създателите на парфюми залагат предимно на жасмин, на лавандула и роза. Неслучайно последната, която расте в изобилие по нашите земи, е толкова търсена и ценена в целия свят. Маслото от роза, произлизащо от страната ни, се оценява като най-чистото в международен мащаб, а цената му надхвърля 5 хиляди долара за килограм. Лавандулата също има сериозен добив в България и се изкупува от чуждестранни производители, включително и в Америка. Тя е слабо продуктивна като суровина – от един тон лавандула може да се получи само 8 кг парфюмно масло.

рози

• Революционният Шанел №5

Това е парфюм, превърнал се във вечна легенда, който се продава активно и до днес. На всяка половин минута някой, някъде по света, се сдобива с флакон от Шанел №5. Революционният продукт пробива пазара навремето със своята уникална цветно-алдехидна композиция.

• Мъжете или жените – вечният въпрос

Представителите на кой пол имат по-добър усет за аромати? Колкото и предсказуем да изглежда отговорът, спорове има и в тази посока. Все пак това са жените, каквото и да твърдят мъжете. Обонянието на нежния пол е изострено до такава степен, че те могат да разпознаят бебето си само по аромата му, дори и със затворени очи. А после, нека казват, че мъжете били добри ловци и надушвали всичко като кучета.

• Колко миризми долавят рецепторите ни

Хората сме оборудвани с около 350 рецептори в носа, които успяват да различат приблизително 10 хиляди миризми. Когато тестваме парфюми обаче, ние се насищаме с ароматите и е препоръчително да не го правим с повече от 3-5 вида. Преди да продължим, трябва да направим пауза, или както съветват специалистите, да поемем дълбоко от аромата на прясно кафе на зърна.

• Мирис на асфалт

Ако не сте страстен привърженик на нишовите парфюми, може би дори не подозирате, че съществуват и такива аромати. Освен мирис на асфалт, в колекциите на Comme des Garcons, може да се срещне също на мастило или на катран, че дори и на лепило. Разбира се, не си го представяйте абсолютно буквално, защото тези парфюми са ексцентрични и луксозни, въпреки споменатите аромати и са истинско предизвикателство за феновете на малко популярните парфюми.

• Българската роза в култ

Брандът Creed – развиващ се именно в нишовия парфюмериен бизнес, увековечи българската ни роза с продукта си Fleurs de Bulgarie (1845). Той е създаден и посветен специално на кралица Виктория, а името на Creed идва от придворния парфюмер, който е обслужвал и Елизабет Баварска (Сиси). За нея той твори друг парфюм на уникалната марка - Fantasia de Fleurs (1862).

• Видовете парфюми

Най-чистата и издръжлива форма е самият парфюм, който трае почти денонощие. Съдържанието в него е на алкохол, вода и между 10 и 20 процента етерични масла. Парфюмната вода го следва като най-разпространена форма и нейната трайност е около два пъти по-малка. Тоалетната вода е още по-лека и може да ви дари с аромат за не повече от 6-8 часа. В нея етеричните масла са средно 2 процента, алкохолът и водата преобладават. Одеколонът е с максимална трайност от 4 часа, а ароматната вода е с лек мирис, но има и хидратиращи свойства.

• Етапите на производство на парфюми

Експертите са ги формулирали по следния начин – събиране, екстрахиране, съчетаване и стареене или зреене. При първия етап се осъществява събирането на тревите, цветята и подправките, които предстои да бъдат вложени като суровини. Желателно е това да става в естествените им находища в природата. Екстракцията цели да извлече етеричните масла от растенията, което може да бъде постигнато с различни методи. Следва процесът на съчетаване на маслата, за да се постигне формулата на неповторимия аромат. Стареенето вече може да отнеме от седмици до месеци, в зависимост от крайната фаза и излъчването на парфюма, към които се стремим.

• Първият дизайнер на шишенца

Франсоа Коти е първият парфюмерист, който въвежда дозата изисканост и елегантност в този вид бизнес. Той решава, че течните аромати, заслужават да бъдат предлагани в красиви и изящни стъклени опаковки.

• Колко струва един парфюм

Не този, който ще отидете и ще си купите утре в магазина или ще поръчате от любимия си сайт. Говорим за цялостното разработване на един оригинален парфюм, чиято стойност надвишава 100 хиляди долара. Неслучайно повечето фирми в бранша просто прибягват до готови комбинации, които коригират и после пускат на пазара като свой патент.
Сподели
За автора
Epis

Информацията, която търсите...

Свързани публикации
Коментари