3 етапа от развитието на обявите за работа – една почти неуловима трансформация

A+ A-
1156 прегледа 0 Коментара
Променя се средата в офиса, новост е и локацията, от която полагаме труда си, всичко е различно и в обявите за работа

Някои промени нахлуват толкова бързо в живота ни, че едва години по-късно ние започваме да си даваме сметка за тази неусетна трансформация. Правим равносметка и откриваме, че пазарът на труда несъмнено е претърпял бурни размествания на пластовете, средата и мястото на офиса ни – също, а самите обяви за работа нямат нищо общо като съдържание с онези от близкото минало.

Макар и в съзнателна възраст, често ние сме възпрепятствани от забързаното ежедневие, за да спрем и да си дадем ясна представа как се е променя всичко в корпоративната култура.

Съществува ли идеална обява за работа?

Отговорът може би зависи от етапа на развитие, в който бихме го задали на кандидатите. Да разгледаме три съществени периода, които белязаха прогреса в писането на тези съобщения, с които фирмите набират персонал.

Какво разкриват те за отношението на работодателите към хората?

Класическата (и скучна) форма на изразяване

Или когато обявите бяха просто обяви. Едно информационно съобщение, в сух стил, което ни предоставя възможност да научим какви свободни работни места са налице в дадена организация. Отличителен дизайн или каквито и да е цветове не се забелязваха, защото към този момент тези детайли са излишни подробности. Грижата за самите хора не е акцент, което е точно в духа на цялостната комуникационна атмосфера.

На фокус са брандовете, постиженията, продуктите. Хората са важни, дотолкова, че ако искат работа, те ще направят съответните усилия, за да я открият и получат. В отделите за човешки ресурси се следва същия подход. Разбира се, трябва да признаем, че днес също се срещат подобни примери – явно практиката изобщо не се е озовала окончателно в миналото.

По идентичен начин стоят нещата и по отношение на образованието. Сред студентите нагласата е, че кандидатстват за малкото свободни места или стажантски програми и не трябва да пестят усилия в надпреварата.

Компаниите наблягат предимно на това, което се търси и каква работа се очаква да се свърши. Как изглежда това отстрани, не беше предмет на дискусия, нито ключово за работодателите. За заплащането – да не говорим. То или не се споменава, или се казва между другото, че такова ще има, а ако ще и съвсем символично да е то.
Така беше преди.

Пробуждането на новите идеи

Времето, в което социалните мрежи настъпват все по-уверено, а интернет се превръща в част от начина ни на живот. Светът вече е друг. С него се променя не само пазарът на труда, но и комуникационните послания.

Редно е това да даде отражение и върху обявите за работа.

Забелязва се напълно различно отношение към хората. От крайно незаинтересовано, то вече е на нов етап от еволюцията, говори се за активност и дори до издигане на пиедестал на личността. Тя вече има правото на своя индивидуалност и това започва да се оценява от фирмите за набиране на персонал.

ИТ бизнесът е отворен към новите идеи. Той привлича вниманието не само с технологичните си постижения, но и с атмосферата, със свободата и отношението си към служителите.

Оборудват се отворени работни пространства, плаващо работно време, стимулиране на креативността. Компаниите се стремят да привлекат ентусиастите, творчески настроените и забележителните с уменията си в своята професионална област.

Ето как това рефлектира и върху описанието в самите обяви за работа. Те се превръщат във визитка на компанията, а сухото изброяване на изискванията остава на заден план. Все по-често се случва да разберем, че дори сертификатите и дипломите не са приоритет, но това съвсем не означава златен шанс за неуките, нека това не ви подвежда.

Ерата на свободата

Революцията е факт и тя преобърна всичко. Мобилните работни места, изнесените и хоум офиси, стартъпите и какви ли не други форми, които разчупиха тотално процеса. Промениха се корпоративните принципи, промениха се и хората.

Младите, които тепърва търсят своето призвание, не приемат лесно стандартните оферти. Те просто не мечтаят да се обвържат за дълго и да се заробят за години напред в една фирма. Това не само не влиза в техните намерения, то и не е модерно!

Търсят се възможности и вратички за експерименти, да тестваш идеите си, да опиташ да забогатееш само за една нощ, да пътуваш и да следваш вдъхновението на мига.
Обявите стават все по-оригинални, а компаниите не търсят просто хора – те създават общности.

Липсата на кадри в ИТ сектора стана по-осезаема и наложи нов подход. Вървят дори съревнования между фирмите, които привличат персонал с невероятни оферти – подаръци, автомобили, че даже и апартаменти. Те се съобразяват със съвременния човек и неговите интереси, предлагат възможност за развитие, писане на дисертации и книги, командировки по света и т.н.

Необходимостта от качествени и опитни служители назрява и обявите за работа са мощно комуникационно средство. Така не просто се демонстрира корпоративната култура, но и се дава представа за първия досег и среща с компанията. Едно обещаващо начало за потенциалните кандидати.
Сподели
За автора
Epis

Информацията, която търсите...

Свързани публикации
Коментари