Какво представлява Метавселената?
2664 прегледа
0 Коментара
Дори и да не сте чували понятието Метавселена, със сигурност сте научили за новото име на компанията майка на Facebook, а именно Meta. Чрез тази промяна Марк Зукърбърг заяви ясно какъв курс ще поеме компанията и се превърна в един от основните застъпници и проповедници на идеята за метавърс. Създателят на Meta си навлече и доста негативни коментари, тъй като с ребрандирането на компанията създаде възприятието, че Facebook е синоним на метавселена.
Според Bloomberg е трудно да се опише, тъй като все още не съществува. Тя не е един продукт, а комбинация от виртуални технологии, които ще ни пренесат в един виртуален 3D свят.
Използването на виртуална реалност вече е добре познато в света на видео игрите и забавлението, и се смята за бъдещето на гейминга. Вече съществуват игри, които се смятат за първите метавселени, тъй като са базирани на блокчейн. Такава е например Децентраленд, където можете да купувате собственост и да посещавате събития.
Но погледнато глобално, възможностите на метавселената се разпростират далеч отвъд границите на видео игрите. Наскоро изпълнителният директор на Epic Games Inc, един от лидерите в сферата с популярната си игра Fortnite, описа метавселената като универсален магазин за приложения за всички операционни системи. Или както я нарича Марк Зукърбърг „отворена екосистема“.
Всъщност концепцията представлява едно комплексно изживяване във виртуалния свят, което съчетава в себе си виртуална реалност, игри, социални медии, изкуствен интелект, криптовалути. Или в общи линии – всичко, което правите онлайн, на едно място. Достъпът до приложения няма да се определя от това коя операционна система и устройство използвате.
Тези отворени врати ще размият вече установените от лидерите в сферата граници, тъй като централно място ще заема потребителят. Именно затова големите корпорации като Google, Meta, Microsoft и Apple ще се впуснат в своеобразна надпревара за създаването и доминирането на виртуалния свят. Целта обаче е никоя компания да не доминира метавселената, а тя да бъде децентрализирана и да принадлежи на потребителите.
Мнозина наричат метавселената „следващата фаза на Интернет“ или web 3.0. Първата фаза 1.0 датира от ранните зори на интернет, когато сайтовете представляваха изчистен html код и пикселизирани картинки.
Следващата фаза, в която се намираме и в момента, е т.нар. web 2.0. Тя предоставя много по-високо ниво на интерактивност и се базира до голяма степен на социалните мрежи и възможността за обмен на информация. По-голямата част от съдържанието, което можете да намерите в web 2.0 е генерирано от потребители, но съществува, разпространява се и живее на конкретна платформа. Например, ако гледате видео на любимия си влогър в YouTube, то принадлежи на платформата.
Ако имате уебсайт, единственото, което можете да притежавате в действителност в Интернет, е името на неговия домейн. При web 3.0 обаче, нещата не стоят по същия начин. Благодарение на блокчейн и NFT технологиите, ще имате възможността да притежавате части от мрежата във вид на цифрова собственост като валути, аватари, изкуство и други. Това ще бъде своеобразна революция за създателите на съдържание, които ще могат да го споделят без необходимостта от посредници. Например музиканти, които разпространяват творбите си чрез NFT технологията, ще получават чист процент при всяка продажба, без да използват услугите на лейбъли и приложения като Spotify.
В по-далечно бъдеще се очаква границите на метавселената наистина да преминат отвъд физическото и чрез способностите на виртуалния свят да можем да се потопим в една максимално доближаваща се до реалността среда. Възможностите наистина са неограничени.
Потенциалът на метавселената е определен като „многотрилионен“, но пазарните оценки варират. Според Bloomberg Intelligence очакваната стойност до 2024 г. е 800 милиарда долара.
Смартфоните се смятат за входяща точка към метавселената, или поне на първо време. Те обаче трябва да разполагат с изключително бърза връзка с възможно най-ниска латентност. Това е и една от основните причини за преминаване към 5G и все по-широкото налагане и разпространение на този вид мрежа. В противен случай връзките от четвърто поколение не биха могли да се справят с огромния поток от данни и възможности на виртуалната вселена.
Смята се, че в бъдеще границите на метавселената ще преминат отвъд смарт устройствата, които познаваме и използваме днес. Все повече ще навлезе употребата на VR сетове, както и на специални слушалки, които в един момент да заменят смартфоните. Към днешна дата обаче те ocтaвaт ocнoвнa тoчĸa зa влизaнe в мeтaвceлeнaтa.
снимки: pixabay.com
Но какво всъщност представлява метавселената?
Според Bloomberg е трудно да се опише, тъй като все още не съществува. Тя не е един продукт, а комбинация от виртуални технологии, които ще ни пренесат в един виртуален 3D свят.
Използването на виртуална реалност вече е добре познато в света на видео игрите и забавлението, и се смята за бъдещето на гейминга. Вече съществуват игри, които се смятат за първите метавселени, тъй като са базирани на блокчейн. Такава е например Децентраленд, където можете да купувате собственост и да посещавате събития.
Но погледнато глобално, възможностите на метавселената се разпростират далеч отвъд границите на видео игрите. Наскоро изпълнителният директор на Epic Games Inc, един от лидерите в сферата с популярната си игра Fortnite, описа метавселената като универсален магазин за приложения за всички операционни системи. Или както я нарича Марк Зукърбърг „отворена екосистема“.
Всъщност концепцията представлява едно комплексно изживяване във виртуалния свят, което съчетава в себе си виртуална реалност, игри, социални медии, изкуствен интелект, криптовалути. Или в общи линии – всичко, което правите онлайн, на едно място. Достъпът до приложения няма да се определя от това коя операционна система и устройство използвате.
Тези отворени врати ще размият вече установените от лидерите в сферата граници, тъй като централно място ще заема потребителят. Именно затова големите корпорации като Google, Meta, Microsoft и Apple ще се впуснат в своеобразна надпревара за създаването и доминирането на виртуалния свят. Целта обаче е никоя компания да не доминира метавселената, а тя да бъде децентрализирана и да принадлежи на потребителите.
Web 3.0.
Мнозина наричат метавселената „следващата фаза на Интернет“ или web 3.0. Първата фаза 1.0 датира от ранните зори на интернет, когато сайтовете представляваха изчистен html код и пикселизирани картинки.
Следващата фаза, в която се намираме и в момента, е т.нар. web 2.0. Тя предоставя много по-високо ниво на интерактивност и се базира до голяма степен на социалните мрежи и възможността за обмен на информация. По-голямата част от съдържанието, което можете да намерите в web 2.0 е генерирано от потребители, но съществува, разпространява се и живее на конкретна платформа. Например, ако гледате видео на любимия си влогър в YouTube, то принадлежи на платформата.
Ако имате уебсайт, единственото, което можете да притежавате в действителност в Интернет, е името на неговия домейн. При web 3.0 обаче, нещата не стоят по същия начин. Благодарение на блокчейн и NFT технологиите, ще имате възможността да притежавате части от мрежата във вид на цифрова собственост като валути, аватари, изкуство и други. Това ще бъде своеобразна революция за създателите на съдържание, които ще могат да го споделят без необходимостта от посредници. Например музиканти, които разпространяват творбите си чрез NFT технологията, ще получават чист процент при всяка продажба, без да използват услугите на лейбъли и приложения като Spotify.
В по-далечно бъдеще се очаква границите на метавселената наистина да преминат отвъд физическото и чрез способностите на виртуалния свят да можем да се потопим в една максимално доближаваща се до реалността среда. Възможностите наистина са неограничени.
Потенциалът на метавселената е определен като „многотрилионен“, но пазарните оценки варират. Според Bloomberg Intelligence очакваната стойност до 2024 г. е 800 милиарда долара.
Ще се справят ли смартфоните?
Смартфоните се смятат за входяща точка към метавселената, или поне на първо време. Те обаче трябва да разполагат с изключително бърза връзка с възможно най-ниска латентност. Това е и една от основните причини за преминаване към 5G и все по-широкото налагане и разпространение на този вид мрежа. В противен случай връзките от четвърто поколение не биха могли да се справят с огромния поток от данни и възможности на виртуалната вселена.
Смята се, че в бъдеще границите на метавселената ще преминат отвъд смарт устройствата, които познаваме и използваме днес. Все повече ще навлезе употребата на VR сетове, както и на специални слушалки, които в един момент да заменят смартфоните. Към днешна дата обаче те ocтaвaт ocнoвнa тoчĸa зa влизaнe в мeтaвceлeнaтa.
снимки: pixabay.com