Кратка история на вендинг машините

A+ A-
3504 прегледа 0 Коментара
В новите технологични времена на вендинг машините е отредено заслуженото място на удобни автомати, от чиито услуги съвременните хора се възползват по различен начин в динамичното си ежедневие. Макар че още в древността Хирон от Александрия изобретява машина, която дава светена вода в египетските храмове след пускане на монета, популярността на вендинга става голяма от около век и половина.

От времето, когато първите модерни машини, работещи с монети, продават дъвки, марки, вестници и др., до днешните, способни да ви предложат прясно сготвена храна, минават десетилетия. Новото поколение вендинг машини наследяват най-доброто от първото поколение – за фъстъци и цигари, и второто – за кафе, като могат да продават почти всичко.


Началото на вендинга


Освен машината на гръцкия математик от Александрия, известни са и други ранни примери за продажба на стоки от машини.

В английски таверни от 1615 г. са открити малки месингови машини, раздаващи тютюн. Но едва в началото на XIX век в Англия се въвеждат автоматите, работещи с монети. Ричард Карлайл, продавач на книги, измисля през 1822 г. машина, раздаваща вестници, а през 1867 г. е патентована напълно автоматичната машина на Симеон Денъм за марки.

Много популярен става през 1883 г. автоматът на Пърсивал Еверет, продаваща пощенски картички, пликове и хартия за писма. Той е инсталиран на гари и пощенски станции.

Само 5 г. след това се появява и машината за дъвки Tutti-Frutti, изобретена от Томас Адамс, която се предлага в Ню Йорк на станциите на метрото.

Отново след 5 г., през 1893 г., започва продажбата на шоколад от 15 000 машини на немския производител Stollwerck. Останалите им автомати продават дъвки, кибрит, сапуни и цигари.


Машини за напитки и храна


За първи път през 1890 г. в Париж се появява възможността хората да си купят бира, вино или друга алкохолна напитка от машина. В началото на XIX век машини започват да предлагат безалкохолни напитки в чаши. След няколко десетилетия клиентите могат да си закупят от машина и бутилирани напитки, а първата компания, която поставя началото, е Coca-Cola.

Изборът на газирани напитки през 40-те години на XX век не е малък, но производството на кафе от машина е предизвикателство. Една от първите машини за кафе е на Сайръс Меликян и тя можела да смесва автоматично кафе концентрат с гореща вода. Същият изобретател успява да усъвършенства машината си и през 60-те години тя вече можела да предлага кафе от смлени зърна.

През 1984 г. на пазара се появяват машини, които сами смилат зърната кафе и произвеждат прясна напитка.

Автоматите за предлагане на студени сандвичи са създадени през 1950 г., последвани от модели за пържени картофи през 1994 г., замразени ястия и сладолед в средата на 2000 г. и др.

Първата комбинирана машина за готвене, осигуряваща хранителни артикули с различна температура, е представена през 2009 г. от Eat Wave.

В наши дни – възможности без край

Вече не е изненада за никого, че от машина могат да се купят не само различни кафе напитки, студени напитки в бутилки и кенове, но и топли храни, лекарства без рецепта, плодове, дори стръв за риба, марихуана, автомобили и др., някои от които доста необичайни неща.

Най-иновативните предложения са на японските инженери, чиито машини могат да продават саке, батерии, дрехи, цветя, суши. Япония е страната, която разполага с най-много кафе машини на глава от населението.

Разпространението на вендинг машините по света се дължи не само на предимства като възможност за постоянен и бърз достъп до различни продукти, но и на новите начини за разплащане. Оборудването на новото поколение машини за приемане на кредитни карти позволява продажба на по-скъпи артикули като електроника и автомобили, или заплащане на различни услуги, например в сферата на животозастраховането.


Какво е бъдещето на вендинг машините?


Дигитализираната среда, в която живеем, ще направи вендинг машините още по-интелигентни. След успешно внедрените четци на кредитни карти, вендинг компаниите постепенно се ориентират към нови тенденции като разпознаване на лицето, окото или пръстовия отпечатък, както и свързаност със социалните мрежи. Много е вероятно бъдещите автомати да ни разпознават и да приспособяват своите предложения към нашите вкусове и интереси. Например автоматът за напитки може да разпознае закупеното от други машини, а след това да ви попита желаете ли същата напитка.

Вече е реалност съществуването на вендинг ресторанти на много места по света, в които няма сервитьори, готвачи и баристи. Ястията излизат сготвени или в замразено състояние за приготвяне у дома. Плащането е с карта или с електронно устройство.

Според изследванията на пазара, в близките години процентът на интелигентните машини ще се увеличава и повечето от тях не само ще знаят кой сте, но и какво харесвате. А на нас ни остава да помечтаем и за времето, когато машината ще разполага със сурови съставки, с които да сготви отговарящо на настроението ни ястие. Пътят на вендинг машините е дълъг и какви приятни изненади ни готви бъдещето, предстои да разберем.
Сподели
За автора
Epis

Информацията, която търсите...

Свързани публикации
Коментари