Екосистемата в бизнеса – нов модел на управление

A+ A-
401 прегледа 0 Коментара
Гласували: 1, рейтинг: 5
Когато искаш да си в крак с времето, трябва да разчупиш модела, а вчерашните конкуренти се превръщат в партньори.

Глобалният свят налага глобални правила, включително и в бизнеса. Днес динамиката е обхванала всички нива на обществото, а фирмите се стремят да се отворят максимално към своите клиенти. Те са все по-взискателни и очакванията им непрекъснато растат. Стига се до там, че дори да задават тон спрямо тенденциите в по-бързо развиващите се сектори, като високотехнологичния например. Вчерашната конкуренция днес се превръща в наш партньор, защото условията го изискват и само тези, които се адаптират, ще оцелеят.

Всъщност за новия стратегически подход под формата на екосистема в управлението на бизнеса се говори още през 90-те години. Джеймс Мур обяснява модела със следното описание: „Общност, създадена на икономически принципи, която си взаимодейства с различни организми по света, независимо дали те са част от големи корпорации или се касае за личности“.

На практика в екосистемата се включват да работят заедно не само водещите производители, а също и клиентите, и доставчиците. Всички се стремят да постигнат целите си, а лидерът има безценна роля в екосистемата. На него се пада честта да ръководи членовете, но и да ги води напред в името на една обща кауза и една споделена визия. Той ги стимулира да инвестират заедно и да се подкрепят в моментите, когато това е нужно.

Този метод на работа е доста разпространен вече, особено в средите на едрия бизнес. ИТ и технологичната индустрия се възползва максимално от него, защото именно в тези сектори динамиката е най-осезаема. Чрез екосистемата се гарантира бъдещо развитие и успехът е почти сигурен.

Кои са елементите на всяка бизнес екосистема и как могат да ни бъдат полезни те:

1. Отглеждайте клиентите си като деца

грижи за клиентите

Идеята на това обгрижване е да осъществите емоционална връзка с тях, за да станете не просто партньори в бизнеса, но и приятели. Ако клиентите ви се чувстват отлично и техният бизнес върви, значи това ще се отрази и на вашите печалби. Подкрепяйте ги със своите натрупани знания и умения. Не пестете нищо от ресурсите си и ноу-хау, с което сте съумели да се изкачите на върха. Може да създадете платформа или форум, където да се обменя опит и да се разказва за добрите практики.


2. Ролята на гражданското общество


Иронията на днешното време е, че всеки има думата и може свободно да изрази мнението си, но гражданското общество жадува да получи специално внимание. Изглежда компаниите са тези, които трябва да намерят път към хората, когато политиците масово са загърбили тази своя отговорност. Търсете позицията на обикновения човек, употребявайте социалните мрежи не просто за реклама, а за реално и живо общуване по теми, които вълнуват мнозина.

Подобна крачка ще ви издигне много в очите на потенциалните клиенти, ще си спечелите верни поддръжници за



за дълъг период от време.

Ако им гласувате още по-голямо доверие и им позволите да надникнат зад завесата, провеждайки отворени врати или дори включвайки ги в дадени проекти, вие ще откриете редица нови възможности.


3. Ценете и бившите си служители


Един бивш служител може да се превърне в посланик на добра воля, а може и да ви представи в не особено бляскава светлина. Как ще си тръгне от фирмата и ще продължат ли отношенията ви след това, зависи само от вас и е изцяло във вашите ръце. Ако създадете началото на една непозната у нас традиция, да приобщавате и бившите към настоящите служители, да ги каните понякога на обяд с вас, да си припомняте миналото и да им засвидетелствате отношение чрез специална карта или други привилегии, ще останете изненадани от резултатите.


4. Доставчиците са наши сътрудници


С тях си партнираме постоянно и могат да спомогнат за получаването на обратна връзка от страна на клиентите. Анализирайте партньорството си и преценете как бихте могли да го издигнете на още по-стабилна основа.


5. Конкуренти

конкурентите

Нека да ви нарекат луди, но да държите наоколо противниците си, знаете е стара концепция. В бизнеса обаче мотивите са по-рационални и няма нищо стресиращо в това да си сътрудничите с конкуренцията. Отворете нова страница в партньорството и разширете общия си пазар.

Всеки може да намери своята ниша, където е най-силен, а размяната на услуги или продукти между довчерашните „врагове“, би могло да привлече и допълнителни клиенти. Всеки един от тях се сблъсква с проблеми, които са подобни на нашите, те имат богат опит и разбират отлично в каква ситуация се намираме самите ние. Можем да се поучим взаимно и да изкачим нови позиции.


6. Да обучим бъдещия си персонал


Не е задължително да го приемем в буквалния смисъл и да създадем център за обучение. Нужно е само да държим връзка с университетите и студентските организации. Младите са бъдещите ни специалисти. Проучете в кои области може да им бъдете полезни, както и да ги подкрепите при стартирането им в кариерата, наемайки ги на стаж.


7. Не избягвайте държавните институции


Противно на масовите представи, не държавата, а бизнесът трябва да е двигател на промените, ако искаме по-гъвкави институции. Все пак в някои от тях вече можем да плащаме с банкова карта, а в други разчитаме изцяло на електронните регистри.

Промяната се случва по-бавно, отколкото ни се иска, а за напредък е немислимо да се говори, но по-тясното партньорство с държавата може да форсира обстоятелствата, свързани с развитието. Могат да се организират различни срещи и кръгли маси, в които е важно присъствието на представители на компаниите, както и на правителството, министерствата, НАП и други ключови агенции. Не забравяйте – там също работят хора, които са готови да ви съдействат.
Сподели
За автора
Epis

Информацията, която търсите...

Свързани публикации
Коментари