Екосистемите в бизнеса – новият стратегически и ефективен подход
1967 прегледа
0 Коментара
Глобалният свят и повишената динамика доведоха до модела „човек към човек“
Съвременният начин на живот налага глобална свързаност между всички. Това оказва влияние и върху бизнес моделите, които динамично се променят и вече работят на принципа „човек към човек“. Клиентите вече са много по-изискващи и с по-големи очаквания. Те не искат да бъдат само потребители, а и да определят посоката на развитие на компаниите.
Ето защо производствените цикли се скъсиха драстично и благодарение на високите технологии те продължават само няколко дни или дори часове. Повишената динамика изхвърля неуспешните и съдейства на гъвкавите да израстват все повече в бизнеса. Новите подходи в управлението се ценят, иновациите са добре дошли. Вчерашните врагове днес работят в партньорство и конкуренцията не е това, което беше.
За метода на екосистемата се говори за първи път още през 90-те години на миналия век, когато експертът Джеймс Муур го описва като стратегически метод в бизнеса. Той дефинира и самата бизнес екосистема по следния начин: „Икономическа общност, която се подкрепя от взаимодействащите по между си организации и индивиди, част от бизнес света. Тя включва клиентите, доставчиците, водещи производители, конкуренти и т.н. Участниците в екосистемата работят заедно, за да постигат своите цели. Ролята на лидера е безценна за участниците в екосистемата, той помага на нейните членове да вървят напред, да инвестират и да откриват взаимно подкрепящи се роли“.
Големите бизнес корпорации вече знаят всичко това и отдавна го използват ежедневно. Практиката е силно развита в ИТ и технологичната индустрия.
Кои са 7-те елемента на заобикалящата всеки бизнес екосистема:
1. Клиентите
Не съществува бизнес, който да не започва с това звено.
Предоставянето на ноу-хау, знания и ресурси с тях е от огромно значение, със силен ефект и висока оценка. Освен да ги информирате и обучавате във вашите продукти и услуги, може да ги подкрепите допълнително – чрез умения в областта на продажбите. Ако вашите клиенти са успешни в своя бизнес, това ще рефлектира и върху вашия успех.
Формулата е блестяща!
Създайте онлайн платформа, където вашите бизнес клиенти да задават въпроси и да споделят добри практики помежду си. Организирайте нетуъркинг събития или конференции, на които може да ги поканите и да участват, за да заздравите личните си отношения и да установите емоционална връзка с тях.
2. Граждани
Умението да общуваме днес не бива да се изчерпва с онлайн опциите, на които се наслаждаваме всеки ден. Хората обичат да се срещат и да комуникират.
Ако въвлечете своите последователи в събития и каузи, в които имат достъп до хората от компанията ви, ще отворите жив канал за обратна връзка и предложения. Ще получите различна гледка точка и съвети от най-верните си поддръжници.
Какво по-полезно от това?!
3. Бивши и настоящи служители
Вашите служители са посланици на добра воля, това се отнася не само до настоящите, но и до бившите. За тях би било въпрос на чест да бъдат част от вашия екип до края на живота си.
Невъзможно ли е според вас?!
Има рецепта за това и тя се крие в грижата за хората, която предоставяте, докато са те при вас. Дали ще изберете вариант с някакви карти за лоялност, ще се отличите с периодично фирмено събитие за сплотяване на екипа или ще им правите изненадващи подаръци – това е ваше решение, но ако инвестирате с подобно намерение, резултатите няма да закъснеят.
4. Доставчиците
Участвайте в техните инициативи! Вие сте техни клиенти и те очакват с радост всяка възможност да подобрят продуктите и услугите си. Те искат стабилно партньорство, както и обратна връзка от ваша страна.
5. Конкуренцията
Ако някога това е звучало налудничаво, днес мнозина го оценяват като неподозирано предимство. Вече е доста разпространена практика да работиш с противниците си – в това няма нищо шокиращо!
Нека всеки има своята специфична ниша и същевременно принос за разширяване на общия пазар. Конкурентите ни са участници в екосистемата, които по-добре от всички останали разбират бизнеса ни, сблъсквайки се със същите проблеми, които и ние срещаме по пътя си.
6. Университетите
Студентите, които днес стоят на скамейките, са онези хора, които утре ще управляват бизнес и решенията ще зависят от тях. Трябва да работите и с университетите и организациите на младите, които имат потенциал да ви придвижат напред.
Може да ги подкрепите с техника, със знания или служители местното училише или висше учебно заведение. Споделяйте опита си, гостувайте при тях, дискутирайте визията си за бъдещето. Дайте старт на кариерата им, като наемете студенти на стаж, спонсорирайте техни прояви или състезания, особено ако са свързани по някакъв начин с бизнес тематиката.
7. Държавните институции
За повечето от вас да си партнират с тях би било непосилно предизвикателство или веднага ще се откажат от тази мисъл.
Все пак трябва да се правят опити и в тази посока. Промяната в държавните институции тръгва отнякъде, тук бизнесът и обществото имат своята съществена роля – те са двигателите на този процес.
Съвременният начин на живот налага глобална свързаност между всички. Това оказва влияние и върху бизнес моделите, които динамично се променят и вече работят на принципа „човек към човек“. Клиентите вече са много по-изискващи и с по-големи очаквания. Те не искат да бъдат само потребители, а и да определят посоката на развитие на компаниите.
Ето защо производствените цикли се скъсиха драстично и благодарение на високите технологии те продължават само няколко дни или дори часове. Повишената динамика изхвърля неуспешните и съдейства на гъвкавите да израстват все повече в бизнеса. Новите подходи в управлението се ценят, иновациите са добре дошли. Вчерашните врагове днес работят в партньорство и конкуренцията не е това, което беше.
За метода на екосистемата се говори за първи път още през 90-те години на миналия век, когато експертът Джеймс Муур го описва като стратегически метод в бизнеса. Той дефинира и самата бизнес екосистема по следния начин: „Икономическа общност, която се подкрепя от взаимодействащите по между си организации и индивиди, част от бизнес света. Тя включва клиентите, доставчиците, водещи производители, конкуренти и т.н. Участниците в екосистемата работят заедно, за да постигат своите цели. Ролята на лидера е безценна за участниците в екосистемата, той помага на нейните членове да вървят напред, да инвестират и да откриват взаимно подкрепящи се роли“.
Големите бизнес корпорации вече знаят всичко това и отдавна го използват ежедневно. Практиката е силно развита в ИТ и технологичната индустрия.
Кои са 7-те елемента на заобикалящата всеки бизнес екосистема:
1. Клиентите
Не съществува бизнес, който да не започва с това звено.
Предоставянето на ноу-хау, знания и ресурси с тях е от огромно значение, със силен ефект и висока оценка. Освен да ги информирате и обучавате във вашите продукти и услуги, може да ги подкрепите допълнително – чрез умения в областта на продажбите. Ако вашите клиенти са успешни в своя бизнес, това ще рефлектира и върху вашия успех.
Формулата е блестяща!
Създайте онлайн платформа, където вашите бизнес клиенти да задават въпроси и да споделят добри практики помежду си. Организирайте нетуъркинг събития или конференции, на които може да ги поканите и да участват, за да заздравите личните си отношения и да установите емоционална връзка с тях.
2. Граждани
Умението да общуваме днес не бива да се изчерпва с онлайн опциите, на които се наслаждаваме всеки ден. Хората обичат да се срещат и да комуникират.
Ако въвлечете своите последователи в събития и каузи, в които имат достъп до хората от компанията ви, ще отворите жив канал за обратна връзка и предложения. Ще получите различна гледка точка и съвети от най-верните си поддръжници.
Какво по-полезно от това?!
3. Бивши и настоящи служители
Вашите служители са посланици на добра воля, това се отнася не само до настоящите, но и до бившите. За тях би било въпрос на чест да бъдат част от вашия екип до края на живота си.
Невъзможно ли е според вас?!
Има рецепта за това и тя се крие в грижата за хората, която предоставяте, докато са те при вас. Дали ще изберете вариант с някакви карти за лоялност, ще се отличите с периодично фирмено събитие за сплотяване на екипа или ще им правите изненадващи подаръци – това е ваше решение, но ако инвестирате с подобно намерение, резултатите няма да закъснеят.
4. Доставчиците
Участвайте в техните инициативи! Вие сте техни клиенти и те очакват с радост всяка възможност да подобрят продуктите и услугите си. Те искат стабилно партньорство, както и обратна връзка от ваша страна.
5. Конкуренцията
Ако някога това е звучало налудничаво, днес мнозина го оценяват като неподозирано предимство. Вече е доста разпространена практика да работиш с противниците си – в това няма нищо шокиращо!
Нека всеки има своята специфична ниша и същевременно принос за разширяване на общия пазар. Конкурентите ни са участници в екосистемата, които по-добре от всички останали разбират бизнеса ни, сблъсквайки се със същите проблеми, които и ние срещаме по пътя си.
6. Университетите
Студентите, които днес стоят на скамейките, са онези хора, които утре ще управляват бизнес и решенията ще зависят от тях. Трябва да работите и с университетите и организациите на младите, които имат потенциал да ви придвижат напред.
Може да ги подкрепите с техника, със знания или служители местното училише или висше учебно заведение. Споделяйте опита си, гостувайте при тях, дискутирайте визията си за бъдещето. Дайте старт на кариерата им, като наемете студенти на стаж, спонсорирайте техни прояви или състезания, особено ако са свързани по някакъв начин с бизнес тематиката.
7. Държавните институции
За повечето от вас да си партнират с тях би било непосилно предизвикателство или веднага ще се откажат от тази мисъл.
Все пак трябва да се правят опити и в тази посока. Промяната в държавните институции тръгва отнякъде, тук бизнесът и обществото имат своята съществена роля – те са двигателите на този процес.