Как да тестваме бизнес идеята си в 4 стъпки?
5601 прегледа
0 Коментара
Ако и вие сте като мен, то всеки ден ви връхлитат идеи как да решите проблемите, с които вие и всички други ежедневно се сблъскваме. Било то идеи за подобряване на градския транспорт, за ново мобилно приложение, за уебсайт и пр. Примерите са безкрайни, както и връхлитащите ни идеи.
Определено наличието на добри бизнес идеи е обещаващо начало на предприемаческа кариера, но това е едва първият стадии, след който същинската работа започва. Това може да е следващата голяма компания като Google или Facebook. Но преди да вложите огромно количество пари, време и други ресурси, е разумно да тествате дали идеята ви има шансове за успех. Голям процент от стартъпите не успяват. В този случай, бихте предпочели да сте инвестирали 1 000 лв или 1 000 000 лв. в нея? Въпрос, на който всички знаем отговора.
Ето и как можете да тествате своята бизнес идея:
Може би звучи странно? Имате страхотна идея, която може да достигне до цял свят и реши големи проблеми, а вие да чакате? Проблемът е това, че след като я преразгледате след една седмица, вашата идея започва да изглежда по различен начин. Откривате някои недостатъци, откривате, че вече съществува решението на проблема и пр. Не се хвърляйте на първата добра идея, която ви хрумне. Генерирайте колкото можете повече идеи и вижте коя от тях ще породи изгарящо желание да работите по нея и ще изглежда все така привлекателна, дори и след като е отлежала малко.
Това е етапът, на който много предприемачи отделят повече време, отколкото е необходимо. Както споменахме в началото, искаме да тестваме идеята преди да влагаме големи количества ресурси в нейното разработване. Това се отнася и до изграждането на прототипа.
Не е необходимо да създавате идеална версия на вашия продукт, а само основна, която решава главния проблем на вашите клиенти и съдържа базисни функции. Подходът е основан на Lean Startup 1 принципа, отличил се през последните 5 години.
Той предполага изкарването на бета версия на продукта на пазара. Основното предимство тук е, че получавате обратна връзка за всяка нова функция или подобрение, което въведете в кратък период. Не губите 2 години в разработване на продукт, за да разберете, че клиентите ви не го намират лесен за използване или изобщо полезен, нещо, което бихте открили още на третия месец.
Търсете скептици и тествайте
След като сте изградили първия си прототип, е време да покажете продукта на потенциалните си потребители. Тук целта ви е да разберете дали те го намират за полезен и дали решават проблемите си с него. Често се случва потребителите да имат коренно различен проблем за решаване, от този, за който ние си мислим, а това води до изграждане и на грешно решение.
Изберете поне 50 души от потенциалните си клиенти. Ако имате възможност, подберете по-скептично настроени, такива, които виждат чашата наполовина празна. Именно те ще открият недостатъците на продукта ви и ще ви дадат полезна обратна връзка.
Може да ползвате насочени форуми, общности и групи по социалните мрежи.
Тази стъпка не е необходима в 0,01% от случаите. Често продуктът ви ще има нужда от промяна, поради нещо, което сте пропуснали или просто, защото клиентите не го намират за полезен. Каквато и да е причината, повторете предходната стъпка, докато решението ви не задоволява напълно потенциалните клиенти.
Ако все още търсите своята бизнес идея, с която да се захванете прочетете статията "18 бизнес идеи, с които да стартирате собствен бизнес".
Определено наличието на добри бизнес идеи е обещаващо начало на предприемаческа кариера, но това е едва първият стадии, след който същинската работа започва. Това може да е следващата голяма компания като Google или Facebook. Но преди да вложите огромно количество пари, време и други ресурси, е разумно да тествате дали идеята ви има шансове за успех. Голям процент от стартъпите не успяват. В този случай, бихте предпочели да сте инвестирали 1 000 лв или 1 000 000 лв. в нея? Въпрос, на който всички знаем отговора.
Ето и как можете да тествате своята бизнес идея:
Изчакайте известно време
Може би звучи странно? Имате страхотна идея, която може да достигне до цял свят и реши големи проблеми, а вие да чакате? Проблемът е това, че след като я преразгледате след една седмица, вашата идея започва да изглежда по различен начин. Откривате някои недостатъци, откривате, че вече съществува решението на проблема и пр. Не се хвърляйте на първата добра идея, която ви хрумне. Генерирайте колкото можете повече идеи и вижте коя от тях ще породи изгарящо желание да работите по нея и ще изглежда все така привлекателна, дори и след като е отлежала малко.
Направете прототип
Това е етапът, на който много предприемачи отделят повече време, отколкото е необходимо. Както споменахме в началото, искаме да тестваме идеята преди да влагаме големи количества ресурси в нейното разработване. Това се отнася и до изграждането на прототипа.
Не е необходимо да създавате идеална версия на вашия продукт, а само основна, която решава главния проблем на вашите клиенти и съдържа базисни функции. Подходът е основан на Lean Startup 1 принципа, отличил се през последните 5 години.
Той предполага изкарването на бета версия на продукта на пазара. Основното предимство тук е, че получавате обратна връзка за всяка нова функция или подобрение, което въведете в кратък период. Не губите 2 години в разработване на продукт, за да разберете, че клиентите ви не го намират лесен за използване или изобщо полезен, нещо, което бихте открили още на третия месец.
Търсете скептици и тествайте
След като сте изградили първия си прототип, е време да покажете продукта на потенциалните си потребители. Тук целта ви е да разберете дали те го намират за полезен и дали решават проблемите си с него. Често се случва потребителите да имат коренно различен проблем за решаване, от този, за който ние си мислим, а това води до изграждане и на грешно решение.
Изберете поне 50 души от потенциалните си клиенти. Ако имате възможност, подберете по-скептично настроени, такива, които виждат чашата наполовина празна. Именно те ще открият недостатъците на продукта ви и ще ви дадат полезна обратна връзка.
Може да ползвате насочени форуми, общности и групи по социалните мрежи.
Подобрете продукта, ако е необходимо
Тази стъпка не е необходима в 0,01% от случаите. Често продуктът ви ще има нужда от промяна, поради нещо, което сте пропуснали или просто, защото клиентите не го намират за полезен. Каквато и да е причината, повторете предходната стъпка, докато решението ви не задоволява напълно потенциалните клиенти.
Ако все още търсите своята бизнес идея, с която да се захванете прочетете статията "18 бизнес идеи, с които да стартирате собствен бизнес".