Съвременната реклама: Как се промени и засвири на струната на човешките емоции

A+ A-
283 прегледа 0 Коментара
Хората желаят да бъдат трогнати от сърце, да бъдат съпричастни, ако трябва да плачат или да останат изненадани, но не и да ги насърчават да купуват дадена стока

Рекламната индустрия търпи множество трансформации, именно за да задържи вниманието и интереса на потребителите. Акцентът днес рядко е върху самия продукт. Разказват се истории, на фокус са емоциите и преживяванията, които дадена стока може да достави на ползвателите й.

Носталгията е силно експлоатирана и се явява като златна мина за бранша. Тя изглежда носи отличен ефект, при това не само на родна почва. Повеят на положителните спомени от миналото може да продава успешно, а новоназначените екипи от психолози и познавачи на човешката душа продължават да подхранват подобни проекти, независимо дали предлагат храна, напитки или услуги.

Все по-рядко чуваме, че трябва да купим нещо, а по-скоро това ни бива внушавано чрез създаване на емоционална свързаност с продукти. Определено печеливша стратегия!

Една друга основна тенденция е пресъздаването на динамиката на живота като трейлър от филм. Точно тя ни подканва да вземем важно решение, да поемем риск и да постигнем целите си, да си позволим онова, за което мечтаем. Рекламата се стреми да се „сближи“ със зрителите или слушателите си. Тя подсказва как може да задоволи преките потребности и очаквания от определен продукт, да улесни ежедневието, да е достъпна и изгодна офертата.


Времето на младите ентусиасти в рекламата, които се учеха в движение, отмина безвъзвратно. Появиха се чужди компании или български рекламодатели със сериозни намерения, които претендират за професионален подход. Това съществено промени и самия пазар.

Някои експерти все пак са на мнение, че у нас рекламният бизнес не е претърпял чутовно развитие и изживява своите затруднения, тъпчейки на едно място. Някои от проблемите, които са били налице преди 20-тина години, днес отново са на дневен ред и това не позволява да се отглеждат таланти и да се завоюват предни позиции в европейската или световната реклама.

Има нещо, което и преди, и сега няма как да бъде харесвано от аудиторията. Всеки има своите индивидуални предпочитания, но е ясно, че на никой не му допадат реклами, които приличат само на това. Хората желаят да бъдат забавлявани, да изпитат емоция, да се смеят, дори да плачат, или да останат в почуда, но не и да бъдат безразлични.

Обикновено, когато рекламата няма директна връзка с категорията или продукта, ползите от нейната популярност мога да се прехвърлят и върху тях. Предизвиква се голяма полемика, вдига се шум, където и да се намираш се говори за нея. Но не винаги търсеният ефект се постига, особено ако посланието не се асоциира по никакъв начин със стоката. Не е закономерност да има добър резултат и не е оправдано да продавате сирене с дълбоко деколте.

Вероятно рекламодателите могат да почерпят вдъхновение от обществени теми, значими за голяма част от хората. В повечето случаи обаче се страни от тях. Може би подобни дебати изискват да се заеме страна и това създава някои притеснения за компаниите. Възможно е да отблъснат част от потенциалните си клиенти, но по този начин губят връзка с действителността и една отлична възможност да ангажират емоционално потребителите си. По света има хиляди примери в това отношение. Там рекламата не живее в измислен свят, различен от този на обикновените хора.

Цялостната концепция гласи, че днес рекламата не е достатъчна. Важно е цялото поведение на продукта – какви са вярванията, каква подкрепа осигурява, какви са мотивите и за какво се бори, какви реакции предизвиква. Репутацията на дадена стока или услуга е свързана и с комуникацията в медиите, социалните мрежи. Рекламата участва в създаването на образа, но е необходимо той да се подкрепя от останалия арсенал от канали и средства за общуване.

Извън традиционните форми на рекламата, съществуват и хищнически похвати, които залагат на директния маркетинг. Те привличат огромен брой потребители чрез по-ниска цена и доставка до дома. Ставаш член и се абонираш за месеци напред, след което отпада нуждата от бюджет за реклама. Това показва, че не само светът се променя, а бизнесът в тази сфера търси своите нови начини за оцеляване и развитие.

Може да се приеме, че в някои страни той изостава и за последния половин век едва ли е успял да се трансформира генерално. Някои отчитат намесата на машините, които допълнително ще разместят пейзажа. Сигурно не е далеч времето, когато ще получаваме поименни реклами.

Дали ще преобърнат играта?!

Трябва да се има предвид, че те нямат успех при разпознаването на емоциите, а последните определено са един от най-добрите и бързи механизми за взимане на решения от хората. Несъмнено е, че твърдението се отнася и до покупката на стоки и услуги. Ето защо роботите може и да ни надвиват на шах, но едва ли някога ще бъдат ожесточена конкуренция на създателите на реклами.
Сподели
За автора
Epis

Информацията, която търсите...

Свързани публикации
Коментари