Вътрешнофирменият предприемач – незаменимият служител

A+ A-
4973 прегледа 0 Коментара
Във всяка компания има по една такава личност, която действа с размах, разчитайки на своя предприемачески дух

Бизнесът днес се нуждае от хора, които са способни да генерират печеливши проекти и да ги превръщат в реалност. Само ако една идея бъде завършена, тя може да носи своите плодове, а вътрешнофирменото предприемачество е ключов елемент от развитието, но е бил силно подценяван до сега. Неслучайно големи компании като Kodak и Nokia се сгромолясаха, въпреки потенциала си – те просто не успяха да се адаптират към динамичната среда.

Предприемачеството в самата компания не е особена новост, но тепърва се оценява като съществено за функционирането й. Почти във всяка една фирма има по една такава личност – действа с размах, поема отговорност и променя света (в частност работното място, на което се намира). Вътрешнофирменият предприемач обаче е поставен пред множество предизвикателства, тъй като не е сам на пазара и не разполага с онази свобода, за която си мечтае.


Разликите между класически и вътрешнофирмен предприемач


За повечето от тях сигурно се досещате и сами. В конкретната организация предприемачът трябва да се съобразява с порядките, правилата и наложената култура. Класическите предприемачи стартират на чисто и нямат подобни обвързаности. Следващата разлика идва от начина на финансиране. Вътрешните се борят за бюджет, който все пак се движи в определени рамки. И макар големите компании да разполагат със сериозен ресурс, той не се отпуска толкова лесно и никой не е склонен на щедри жестове, само за да финансира дадена идея. Когато успехът не е гарантиран и трябва да се поемат рискове, отпускането на средства се превръща в сложно занимание.


Профилът на вътрешнофирмения предприемач


Ако искате да откриете този човек във вашата компания, насочете се към определени признаци в поведението му. Смята се, че в повечето случаи това е представител на силния пол, но бъдете нащрек и за изключенията – може да се окажете изненадани.

Типичният предприемач е с отличен образователен ценз, труди се и извън работното си време, може вече да има опит зад гърба си като предприемач на пазара, а по всяка вероятност дори и в момента развива нещо странично като дейност. Креативността е негова отличителна черта. И винаги е следван от околните, успява да ги ангажира с различни активности и задачи, понякога спуснати от самия него. Независимо дали е на по-горна позиция или не, той е абсолютният неформален лидер, с когото всички се съобразяват.

Напълно възможно е да не се натъкнете на такъв човек, тогава решението е да си назначите. Направете така, че да привлечете предприемач във вашата компания, защото този ход ще ви се отплати многократно.


Първи стъпки към промяната

стъпки към промяна

Настъпва времето на промяната. Ако оставите създаването на нова стратегия в ръцете на предприемача, бъдете готови да подложите фирмата на естествен трус, на недоволство сред останалите служители, на съпротива от страна на всички нива на управление. Всяка трансформация изисква криза. Системите и процесите в организацията ще бъдат подложени на обновление, същото ще рефлектира и върху ръководенето на човешките ресурси и управлението на риска. Ще излязат допълнителни ангажименти, с които мениджърите на фирмата трябва да се справят.

Тези етапи от промяната могат да бъдат преодолени по-спокойно, ако комуникацията е на ниво и е навременна. Всички трябва да се информират за предстоящите действия, да бъде разяснено кое и защо ще се прави.

Ако искате да сте доволни от резултатите, трябва да се следват някои важни стъпки:

Позиционирането на предприемаческия проект

Обмислете къде да се вмести в съществуващата структура, но ако не ви се струва подходящо, може да го отделите в отделно дружество. Все пак новата единица трябва да е независима. След това времето ще покаже какви размествания са нужни още, а и дали проектът ще бъде успешен.

Защитник на проекта

Препоръчително е да се осигури такъв защитник, за да може прохождането в началото да бъде по-благодатно. Ако е планирано той да носи сериозни бъдещи приходи, вероятно всички ще гледат на него сериозно. Но ако не е съвсем изяснена ползата му, трудно ще срещне подкрепа в компанията. Ако някой високопоставен му удря рамо, нещата няма да изглеждат толкова сложни. Който и от директорите да е това, той ще брани интересите му и ще се грижи отблизо проектът да продължи да расте, както и да получава справедливо внимание, достъп до ресурси и т.н. Добре е да се привлекат и допълнителни застъпници към идеята.

Посоката на развитие

Тя трябва да е планирана от самото начало. Както бизнес целите, така и финансовите трябва отрано да са ясни. На всяка крачка е важно да се знае кое се определя като успех, кое е приоритетно и как може да се извърши необходимата корекция в движение, докато не е станало късно.

Екипът

Някои от служителите може и да се съгласят да работят допълнително и по новия проект, но грешите, ако смятате, че това решение е правилно. Те няма да изпълняват качествено всички свои задължения. Сформирайте си специално екип за целта. Нека стартъп бизнесите са ви за пример: екипите се посвещават на компанията, работят в споделени пространства заедно, забавляват се пак в екип, излизайки на различни места, а дори и живеят заедно.


Изражението на успеха

изражението на успеха

Мотивацията не винаги се състои в материалните стимули. Без тях не може, но не е достатъчно да давате отлична заплата и бонуси. Нека екипът да свързва успехите и с нещо, което допълнително да го кара да се развива. Дали това ще са някакви дялове, акции или други опции за разпределяне на части от проекта, няма значение. Важното е всеки един от участниците да чувства собственическо чувство и лична принадлежност към него.


Бързи ходове, без протакане


Крайната ви цел е да завоювате пазара, не отлагайте, а заложете на бързи ходове. Всеки ден е от значение за вас, защото една престояла идея по-трудно се реализира, а и винаги излиза по-скъпо. Ако се налагат подобрения, ще ги въвеждате в крачка, нека поставените срокове да се спазват, без да се протака.


Предимството да бъдеш бранд


Вие имате огромно предимство пред другите, които тепърва ще си създават име на пазара. Използвайте наложения бранд без свян и винаги изтъквайте, че сте част от един по-голям бизнес. На ваше разположение са дистрибуторска мрежа, създадени отношения с клиенти, изградена инфраструктура, опит и умения – не бихте могли да пропуснете да се възползвате от тях.

Когато вече сте на етап равносметка, проектът ви може да е станал силен и доходоносен, а може и да е приключил безславно. Независимо от това какъв е краят – дали е същински финал или ново начало, вие сте натрупали впечатления и знания. Но и тепърва трябва да мислите за иновации, за следваща стъпка нагоре, за обновление и за развитие. Защото нали не сте забравили, че големите компании се провалят именно в това отношение, а вие категорично не искате да попадате в същия списък.
Сподели
За автора
Epis

Информацията, която търсите...

Свързани публикации
Коментари