Успешен бизнес с помощта на дизайн мисленето
5593 прегледа
0 Коментара
Иновативен подход за прогресивно развиващи се предприемачи
Бизнесът е всеобхватна дейност и е тясно свързан с удовлетворените очаквания на клиентите. Дали те получават това, което желаят, е от голямо значение и рефлектира директно върху резултатите.
Ако Вашата цел е да бъдете в играта и да сте сред лидерите на пазара, трябва да инвестирате не само в оборудване, технологии и верни служители. И когато поемате рискове с оглед на развитието си в бъдещето, трябва да взимате решения не само на база фактически доказателства, но и водени от инстинкта си. По-важно е да влезете под кожата на клиента и да знаете какви емоции го владеят, какви нагласи крие в съзнанието си.
А методът, който съчетава тези два фактора, е така нареченото „дизайн мислене“. Негови създатели са експертите Тим Браун, Робърт Макким и Дейвид Кели. Процесът на стратегическо мислене използва инструменти от света на дизайна и се фокусира върху поведението на човека. По този начин събира необходимите данни, насочвайки ги към създаването на нови продукти и услуги.
За да се осмисли същността на дизайн мисленето, трябва да се анализират конкретни примери. То е по-скоро стратегия и иновативен подход, който се концентрира върху нуждите на потребителите, съчетаващ рационалното и креативното. Отправната точка е човекът с неговите лични преживявания.
Можете да навлезете в тематиката, ако се подложите на следното упражнение.
Представете си, че трябва да изработите нов аксесоар – дамска чанта, например. Вземете лист хартия и се опитайте да я нарисувате, нека тя бъде идеалният модел във Вашата фантазия, с уникален дизайн, който би впечатлил всяка жена. Помнете, че имате не повече от 3-4 минути, за да приключите с проекта си.
След като времето изтече, едва тогава може да прочетете дали сте се справили със задачата си.
Погледнете отново произведението си и си помислете добре, дали пък не сте виждали вече подобна чанта? По всяка вероятност да. Ако се съмнявате, разровете се и в интернет, там истината ще лъсне. Ще се окаже, че не сте чак толкова оригинални в идеите си, разнообразието от чанти е наистина голямо и на бял свят отдавна са се появили и най-авангардните предложения. Разбира се, винаги може да се роди и нещо различно, но всъщност ключът се крие на друго място.
Грешката се състои в това, че перфектната чанта просто не съществува. Има чанти, които биха грабнали сърцата на дамите, както и такива които никой не би забелязал. А дизайн мисленето може да ни помогне да открием мечтания от клиентките модел. Той не бива да е по наш калъп, съобразен с нашите нужди, а с тези на останалите хора, които биха искали да си ги купят.
За целта трябва да организирате група от потенциални потребители, като включите различни възрасти, пол и социален статус. Настанете се някъде, където ще се чувствате удобно, ще има възможност за приятни емоции, за релакс и слънчево настроение. Ето такава среда стимулира въображението на хората, създава им творческа атмосфера и ги предразполага да споделят. Те няма да са притиснати като Вас, да опишат чантата в рамките на няколко минути, а ще са обхванати от истински ентусиазъм.
Не създавайте внушения в участниците в експеримента. Не им показвайте нито скици, нито продукти, които вече са създадени. Наблюдавайте ги и непрекъснато им задавайте въпроси. Тяхното поведение ще Ви подсказва всичко, водете се от реакциите им, слушайте ги внимателно, попивайте цялата информация, не пропускайте нито един детайл. Не забравяйте водещата цел – искате да произведете стока, която ще е полезна на Вашите клиенти.
Вложете цялата емпатия, на която сте способни, за да може да се поставите на тяхно място, както и да усетите чувствата им. Ако ще правите чанта, попитайте ги какво е за тях тя, как я ползват, с какви тоалети я съчетават, какво носят в нея, какво никога не биха сложили в нея и т.н. подробности. Записвайте си и не бързайте с изводите, не обобщавайте, преди да теглите окончателно чертата в заключение.
Настъпва следващия етап, който предвижда тестове на някои от идеите. Харесайте си от 5 до 10 от тях и ги предложете на клиентите си – групата от хора, които отново ще Ви бъдат полезни. Нека техните реакции и предпочитания да Ви насочат допълнително, за да се спрете на крайния модел. Обърнете внимание какво им допада, какво ги радва и ги провокира да дават положителни оценки.
След тази безценна обратна връзка може да пристъпите към реализирането на своя прототип. Така ще можете вече да покажете продукт, който може да се докосне, да стигне по-осезаемо до клиентите и те да изпитат пълноценно преживяване от контакта с него. Отново може да проучите мнението им, никога не спирайте да се вслушвате в гласа им. В тази фаза се тества и самия пазар, може да пуснете различни варианти на стоката, да употребите различни канали за реклама, да заложите на различни цени.
Решението само ще изкристализира и ще получите увереност, че това е правилният продукт, който ще бъде оценен високо от потребителите. Няма да се налага да гадаете, а ще работите усърдно, знаейки, че усилията Ви ще дадат плод.
И накрая накратко за основните принципи на дизайн мисленето:
Не мислете, не предполагайте, а действайте.
Концепцията трябва да е визуална, а не просто описателна.
Лесен и евтин подход, гарантиращ бързи резултати и нова информация за нуждите на таргета.
Тестови продукти и прототипи, чрез които се постига отлична обратна връзка.
Бързина при взимането на решения – класическите методи за анализи понякога продължават с месеци, а при дизайн мисленето може да приключите за броени часове.
Не е случайно, че големите компании вече прилагат дизайн мисленето активно, а ако и Вие искате да се наредите сред тях, може поне да опитате, за да се убедите в предимствата му за Вашия бизнес.
Бизнесът е всеобхватна дейност и е тясно свързан с удовлетворените очаквания на клиентите. Дали те получават това, което желаят, е от голямо значение и рефлектира директно върху резултатите.
Ако Вашата цел е да бъдете в играта и да сте сред лидерите на пазара, трябва да инвестирате не само в оборудване, технологии и верни служители. И когато поемате рискове с оглед на развитието си в бъдещето, трябва да взимате решения не само на база фактически доказателства, но и водени от инстинкта си. По-важно е да влезете под кожата на клиента и да знаете какви емоции го владеят, какви нагласи крие в съзнанието си.
А методът, който съчетава тези два фактора, е така нареченото „дизайн мислене“. Негови създатели са експертите Тим Браун, Робърт Макким и Дейвид Кели. Процесът на стратегическо мислене използва инструменти от света на дизайна и се фокусира върху поведението на човека. По този начин събира необходимите данни, насочвайки ги към създаването на нови продукти и услуги.
Как работи дизайн мисленето
За да се осмисли същността на дизайн мисленето, трябва да се анализират конкретни примери. То е по-скоро стратегия и иновативен подход, който се концентрира върху нуждите на потребителите, съчетаващ рационалното и креативното. Отправната точка е човекът с неговите лични преживявания.
Можете да навлезете в тематиката, ако се подложите на следното упражнение.
Представете си, че трябва да изработите нов аксесоар – дамска чанта, например. Вземете лист хартия и се опитайте да я нарисувате, нека тя бъде идеалният модел във Вашата фантазия, с уникален дизайн, който би впечатлил всяка жена. Помнете, че имате не повече от 3-4 минути, за да приключите с проекта си.
След като времето изтече, едва тогава може да прочетете дали сте се справили със задачата си.
Погледнете отново произведението си и си помислете добре, дали пък не сте виждали вече подобна чанта? По всяка вероятност да. Ако се съмнявате, разровете се и в интернет, там истината ще лъсне. Ще се окаже, че не сте чак толкова оригинални в идеите си, разнообразието от чанти е наистина голямо и на бял свят отдавна са се появили и най-авангардните предложения. Разбира се, винаги може да се роди и нещо различно, но всъщност ключът се крие на друго място.
Грешката се състои в това, че перфектната чанта просто не съществува. Има чанти, които биха грабнали сърцата на дамите, както и такива които никой не би забелязал. А дизайн мисленето може да ни помогне да открием мечтания от клиентките модел. Той не бива да е по наш калъп, съобразен с нашите нужди, а с тези на останалите хора, които биха искали да си ги купят.
За целта трябва да организирате група от потенциални потребители, като включите различни възрасти, пол и социален статус. Настанете се някъде, където ще се чувствате удобно, ще има възможност за приятни емоции, за релакс и слънчево настроение. Ето такава среда стимулира въображението на хората, създава им творческа атмосфера и ги предразполага да споделят. Те няма да са притиснати като Вас, да опишат чантата в рамките на няколко минути, а ще са обхванати от истински ентусиазъм.
Как да приложите дизайн мисленето
Не създавайте внушения в участниците в експеримента. Не им показвайте нито скици, нито продукти, които вече са създадени. Наблюдавайте ги и непрекъснато им задавайте въпроси. Тяхното поведение ще Ви подсказва всичко, водете се от реакциите им, слушайте ги внимателно, попивайте цялата информация, не пропускайте нито един детайл. Не забравяйте водещата цел – искате да произведете стока, която ще е полезна на Вашите клиенти.
Вложете цялата емпатия, на която сте способни, за да може да се поставите на тяхно място, както и да усетите чувствата им. Ако ще правите чанта, попитайте ги какво е за тях тя, как я ползват, с какви тоалети я съчетават, какво носят в нея, какво никога не биха сложили в нея и т.н. подробности. Записвайте си и не бързайте с изводите, не обобщавайте, преди да теглите окончателно чертата в заключение.
Настъпва следващия етап, който предвижда тестове на някои от идеите. Харесайте си от 5 до 10 от тях и ги предложете на клиентите си – групата от хора, които отново ще Ви бъдат полезни. Нека техните реакции и предпочитания да Ви насочат допълнително, за да се спрете на крайния модел. Обърнете внимание какво им допада, какво ги радва и ги провокира да дават положителни оценки.
След тази безценна обратна връзка може да пристъпите към реализирането на своя прототип. Така ще можете вече да покажете продукт, който може да се докосне, да стигне по-осезаемо до клиентите и те да изпитат пълноценно преживяване от контакта с него. Отново може да проучите мнението им, никога не спирайте да се вслушвате в гласа им. В тази фаза се тества и самия пазар, може да пуснете различни варианти на стоката, да употребите различни канали за реклама, да заложите на различни цени.
Решението само ще изкристализира и ще получите увереност, че това е правилният продукт, който ще бъде оценен високо от потребителите. Няма да се налага да гадаете, а ще работите усърдно, знаейки, че усилията Ви ще дадат плод.
И накрая накратко за основните принципи на дизайн мисленето:
Не мислете, не предполагайте, а действайте.
Концепцията трябва да е визуална, а не просто описателна.
Лесен и евтин подход, гарантиращ бързи резултати и нова информация за нуждите на таргета.
Тестови продукти и прототипи, чрез които се постига отлична обратна връзка.
Бързина при взимането на решения – класическите методи за анализи понякога продължават с месеци, а при дизайн мисленето може да приключите за броени часове.
Не е случайно, че големите компании вече прилагат дизайн мисленето активно, а ако и Вие искате да се наредите сред тях, може поне да опитате, за да се убедите в предимствата му за Вашия бизнес.