Как да овладеем тревожността по време на пандемия

A+ A-
1129 прегледа 0 Коментара
За мнозина разклатеното чувство за сигурност доведе до тревожни разстройства, което е на път да се превърне в масов проблем

Тази непозната и неизвестна до сега заплаха, която ни застигна преди около година, се превърна в причина за масова тревожност сред хората, чийто последствия са доста подценявани. Днес почти никой не говори за това – колко е важно да овладеем негативните емоции, да се справим със стреса и предизвикателствата, да се научим да се притесняваме за проблемите по правилен начин. Мерките за предпазване от Covid-19 ги знаем наизуст, но в друго отношение, когато говорим за психиката, нямаме никаква подготовка да посрещнем трудностите.

На първо място трябва да помним, че това са естествени и напълно нормални човешки реакции, част от биологичното ни оцеляване дори според някои специалисти по медицина.

Благодарение на страха и на тревожността, ние се сблъскваме с дадена опасност и се адаптираме впоследствие. В момента мием ръцете си осъзнато и внимаваме за хигиената, предвид вируса, който ни застрашава. Защото, колкото и да не сме склонни да признаем пред всеки, ние се страхуваме.

Тревожността обаче се отключва, когато имаме невидим враг, не познаваме неговата природа и не откриваме варианти да се преборим с него. Да, това звучи доста познато в контекста на цялата трансформация, която настъпи в световен мащаб. Само преди малко повече от 12 месеца не сме предполагали, че няма да пътуваме зад граница, няма да виждаме близките си, ще стоим на дистанция и децата ни ще учат основно онлайн. Тази промяна е твърде стресираща и внезапна, животът ни е в рязък обрат и всеки ден информацията, която се бълва, е противоречива, объркваща и често подвеждаща.

При някои хора последствията могат да са по-неприятни, защото тяхната „алармена система“ на организма е по-чувствителна. Ето защо, избягвайки поставянето на етикети, ние трябва обърнем внимание кога тревожността се превръща в патология.

Наблюдавайте себе си и близките си, бъдете внимателни при следните признаци:

- Състоянието хронифицира и ни лишава от спокойно изпълнение на задачите в ежедневието;
- Изпада се в крайности, преувеличения и опасенията са без основателна връзка с реалността;
- Липса на способност да се оцени реакцията към дадена хипотетична ситуация, с оглед на евентуално възникнала опасност.

Погрешни сигнали

Вродените ни стресови механизми да се справяме в опасни ситуации предизвикват състояние, в което кръвта се изтласква към крайниците, сърдечната честота се увеличава и притокът на адреналин е на високо ниво. Това е реакция, позната като „бий се или бягай“ и ни е от помощ, когато се налага да оцелеем. Понякога тя може да се задейства, когато не се намираме в опасност. Просто тялото ни тълкува сигналите погрешно и определя индикаторите като реална заплаха. Причините за това могат да са различни, независимо дали асоциации с минали преживявания, или дори страх от самите физиологични реакции, които ни карат да смятаме, че губим контрол или сме пред инфаркт. Страхът от самия страх никак не е рядко срещан и именно той е в основата на паник атаките, като по този начин се провокира един порочен кръг на неприятни изживявания.

Тревожност и Covid-19 – имат ли общи симптоми?


Страдащите от хронична тревожност могат да изпаднат в паника, че са заразени с вируса, тъй като симптомите имат близка картина. Задух, треперене, изпотяване – всички те могат да ви накарат да смятате, че сте болни, а всъщност да сте в кулминацията на психическа криза. Най-сигурният признак, по който да различите двете състояния, е треската, кашлицата и други грипоподобни смущения. Помнете това в онези моменти, когато разумът е потиснат от емоциите и сте на път да се поддадете на страха.

За да намалим тревожността можем да използваме някои механизми, които зависят от собствените ни усилия да ги приложим на практика:

1. Вие контролирате живота си

Ако усещате, че нещата са във вашите ръце, това ще се отрази благотворно на психичното ви здраве. Необходимо е да се заемете с това, което ви позволява да имате по-голям контрол. Случва ли ви се да отлагате дадена задача, защото не се чувствате подготвени за нея? Затруднявате ли се при взимането на решения, свързани с облекло, храна, срещи? Докато не правите нищо, вие реално губите времето си в мисли за това как да постъпите.

Ще се изненадате да научите, че може да си позволите да направите зле нещата, но е по-важно да сте опитали, отколкото дълго да отлагате първата стъпка. Докато се лутате и мислите, вие се парализирате от страх все повече, страхът става огромен и ви блокира. Ако вземете решение и веднага предприемете действия, вие елиминирате този проблем. В стремежа си да бъдем перфектни, в крайна сметка не стигаме до никъде, защото се бавим или дори сме склонни изобщо да не започнем. Хвърлете се в дълбокото, без да се чудите дали това ще е добре или зле.

2. Бъдете мили със себе си

Сигурно сте имали познати в обкръжението си, които са склонни вечно да критикуват и да се оплакват от околните. А сега си представете, че това сте вие самите!
Хората, които изпитват тревожност и безпокойство, правят именно това със себе си. Те не са особено мили, измъчват се, че правят всичко погрешно, натякват си за пропуските и недостатъците, не си дават подкрепа под никаква форма.

Прекратете този навик и си прощавайте.

3. Имайте цел

Да откриваш смисъл и да си поставяш цели в живота е много удовлетворяващо. Това придобива особено значим смисъл, когато разберем, че някой друг има нужда от нас. Той все още има очаквания от вас, потребност от съдействие и вие може да бъдете промяната за него. И през най-трудните времена се преминава по-лесно, когато правите нещо за някого другиго. Може да сте само доброволец за дадена кауза или да разпространявате придобито знание, умения – това е напълно достатъчно, за да усещате, че някой се нуждае от вас и животът ви има смисъл.

Тези простички наглед начини могат да се превърнат във вашата терапия, за да развивате нов поглед и рационален подход към овладяването на тревожността при такива стресови обстоятелства.
Сподели
За автора
Epis

Информацията, която търсите...

Свързани публикации
Коментари